ΓΙΑ ΙΝΔΟΥΣ ΛΕΦΤΑΔΕΣ ΕΝΕΚΡΙΝΕ ΤΟ «ΤΣΙΡΚΟ» ΣΤΗΝ ΑΚΡΟΠΟΛΗ Η ΜΕΝΔΩΝΗ

Σιγά σιγά λύνεται το μυστήριο της Ακρόπολης, του κέτερινγκ (έξω από τον χώρο του μνημείου), της μπάντας (που ήταν αυτή του Λιμενικού όπως επιβεβαιώθηκε από πηγές μας) και των ταμπλώ-βιβάν στο μνημείο με τους χιτώνες, τις περικεφαλαίες και τα “αλευρωμένα πρόσωπα” των μοντέλων που υποδύονταν τους κούρους, τις κόρες και κάποιους από τους θεούς του Ολύμπου.

Σύμφωνα με πληροφορίες, η εκδήλωση ήταν διοργάνωση του Ελληνο-Ινδικού επιμελητηρίου Εμπορίου και Οικονομίας που έτσι υποδέχτηκε γκρουπ 100 επιφανών Ινδών επιχειρηματιών. Ποιος έδωσε την άδεια για αυτό το έκτακτο όσο και ακαλαίσθητο προνόμιο της υποδοχής του γκρουπ των Ινδών από «προσομοιώσεις» αρχαίων Ελλήνων;

Η οποιαδήποτε δράση και φωτογράφιση στην Ακρόπολη απαιτεί μια μακρά διαδικασία, υποβολή λεπτομερειακού αιτήματος στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο, συνεδρίαση και αδειοδότηση ή απόρριψη. Σε αυτήν την περίπτωση και το ΚΑΣ και η αρμόδια Εφορεία και το Υπουργείο Πολιτισμού δηλώνουν παντελή άγνοια. Τότε ποιος έδωσε άδεια;

Εδώ το ρεπορτάζ προσκρούει σε… ύφαλο. Η μεν υπουργός Πολιτισμού δεύτερο 24ωρο σήμερα από όσα διαδραματίστηκαν προχθές στην Ακρόπολη σιωπά. Το δε υπουργείο Πολιτισμού απαντά πώς ό,τι είχε να πει από την πλευρά του, το είπε χθες η προϊσταμένη της Εφορείας Αρχαιοτήτων Πόλης Αθηνών, η αρχαιολόγος Έλενα Κουντούρη.

Η κ. Κουντούρη δήλωσε ως γνωστόν ότι «καθώς τον χώρο επισκέφθηκαν –με εισιτήριο– πολυμελείς ομάδες επισκεπτών, μεταξύ αυτών εμφιλοχώρησαν ορισμένοι με αρχαιοελληνικές ενδυμασίες, χωρίς να γίνουν αντιληπτοί από φυλακτικό προσωπικό της Υπηρεσίας» και η ίδια προανήγγειλε ΕΔΕ για το περιστατικό. Πώς «εμφιλοχώρησαν» άνθρωποι που ουσιαστικά υποδέχτηκαν το επιφανές γκρουπ των Ινδών για χάρη του οποίου παρατάθηκε κατά ημίωρο εκτάκτως το ωράριο της Ακρόπολης, δεν γνωρίζουμε. Ίσως να αποφανθεί η ΕΔΕ – όταν γίνει κι αν μάθουμε πού κατέληξε.

Ωστόσο αυτή δεν ήταν η μόνη εκδήλωση που επεδίωξε προφανώς να διοργανώσει το Ελληνο-Ινδικό Επιμελητήριο: αν κι από τη Διαύγεια απουσιάζει η οποιαδήποτε αναφορά στη «δράση» της Ακρόπολης, εντοπίζει κανείς δύο άλλα αιτήματα του ίδιου φορέα που υποβάλλονται και εγκρίνονται από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο (όπως εντοπίζεται και η εσπευσμένη υποβολή σχετικού αιτήματος στο ΚΑΣ στη συνεδρίαση της 24ης Απριλίου με εισηγήτρια την κυρία Κουντούρη) και τη Γενική Διευθύντρια Αρχαιοτήτων και Πολιτιστικής Κληρονομιάς Ολυμπία Βικάτου για «την παραχώρηση χρήσης του αρχαιολογικού χώρου της Ρωμαϊκής Αγοράς για τη διεξαγωγή εκδήλωσης εντός μηνός Απριλίου». Αυτή η έγκριση έχει ημερομηνία 26/4 για εκδήλωση της επόμενης ημέρας. Αντίστοιχα εσπευσμένα (25/4) εγκρίνεται από την Προϊσταμένη της Γενικής Διευθύνσης Αναστήλωσης Μουσείων και Τεχνικών Έργων Αμαλία Ανδρουλιδάκη για «προσωρινή παραχώρηση χρήσης του Παναθηναϊκού Σταδίου (Καλλιμάρμαρο) στις 27-04- 2024, στο πλαίσιο εκδήλωσης με αθλητικές δραστηριότητες, καθώς και αιτήματος για άδεια φωτογράφισης και χρήσης των απεικονίσεων».

Οι δραστηριότητες για τις οποίες το Ελληνο-Ινδικό Επιμελητήριο αιτήθηκε άδειας πραγματοποιήθηκαν το Σάββατο, την ίδια μέρα δηλαδή που έγινε και το «δρώμενο» στην Ακρόπολη («από τις 7.00 έως τις 8.30, παραβιάζοντας κατά μισή ώρα το ωράριο λειτουργίας του μνημείου», όπως έγραψε η Βάσω Τζεβελέκου). Και αν στο Καλλιμάρμαρο όλα εξελίχθηκαν αισίως, για το δρώμενο στη Ρωμαϊκή Αγορά –που ήταν, σύμφωνα με πληροφορίες, «συναυλία με γνωστό Ινδό καλλιτέχνη αισθητικής Bollywood»– πολλοί περίοικοι εξέφρασαν παράπονα για τον δυνατό ήχο και την εγκατάσταση μεγάλης σκηνής και εντυπωσιακών φωτιστικών, παρότι οι όροι της αδειοδότησης συνιστούσαν συγκεκριμένες προδιαγραφές. Να πούμε ότι θα τρίζουν τα κόκαλα του Χατζιδάκι; Εδώ –θα πείτε– έχουμε ανεχθεί άλλα κι άλλα.

Το διαρκές επιχείρημα της παρούσας πολιτικής ηγεσίας είναι βέβαια ότι όλα αυτά γίνονται για χάρη της τουριστικής ανάπτυξης. Ήταν αξιόλογα τα ποσά που καταβλήθηκαν για την άδεια χρήσης της Ρωμαϊκής Αγοράς και του Καλλιμάρμαρου;

Στη Διαύγεια αναφέρεται:
α) Να προκαταβληθούν τα προβλεπόμενα από την Κ.Υ.Α. ΥΠΠΟΤ/ΔΟΕΠΥ/126463/ 28-12- 2011 περί «Καθορισμού τελών φωτογράφησης, κινηματογράφησης, … πραγματοποίησης εκδηλώσεων σε αρχαιολογικούς χώρους, ιστορικούς τόπους και ακίνητα μνημεία.» (β’ 3046), άρθ. 8, § 2 εδ. 1, τέλη παραχώρησης της Ρωμαϊκής Αγοράς, τα οποία για 1 ημέρα ανέρχονται στο ποσό των 3720 € (3000 € + 24% ΦΠΑ). Τα τέλη προκαταβάλλονται στον Οργανισμό Διαχείρισης και Ανάπτυξης Πολιτιστικών Πόρων»

β) και για το Καλλιμάρμαρο: «Τα τέλη υπέρ ΟΔΑΠ για την φωτογράφιση που αιτούνται οι διοργανωτές, σύμφωνα με το άρθρο 1 παρ. 6 της υπ’ αριθ. ΥΠΠΟΤ/ΔΟΕΠΥ/ΤΟΠΥΝΣ/126463/28-12-2011 Κ.Υ.Α. “Τέλη φωτογράφησης-κινηματογράφησης και χρήσης οπτικοακουστικών έργων και απεικονίσεων αρχαιολογικών χώρων, ιστορικών τόπων, μνημείων, μουσειακών εκθέσεων και συλλογών. Τέλη πραγματοποίησης εκδηλώσεων σε αρχαιολογικούς χώρους, ιστορικούς τόπους και ακίνητα μνημεία”» (ΦΕΚ 3046/Β΄/30-12-2011), όπως τροποποιήθηκε και ισχύει βάσει της υπ’ αριθ. ΥΠΠΟΤ/ΔΟΕΠΥ/ΤΟΠΥΝΣ/12569/7-2-2012 Κ.Υ.Α. (ΦΕΚ 648/Β΄/7-3-2012), ορίζονται ως εξής: 500 ευρώ (φωτογράφηση για μία (1) ημέρα στο μνημείο με επαγγελματικό εξοπλισμό και παρεμβολή προσώπων) + 24% ΦΠΑ = 620 ευρώ». Σύνολο, 4340 ευρώ, ποσόν που δεν φτάνει ούτε για μία πριβέ ξενάγηση στην Ακρόπολη από αυτές που θα ξεκινήσουν να γίνονται τον Μάιο (έναντι 5000 ευρώ για ολιγομελή γκρουπ).

Πάντως όπως προείπαμε στη Διαύγεια δεν εντοπίζεται ανάλογο αίτημα για την Ακρόπολη. Πάντως επισημάνθηκε εξαρχής πως «παρών» ήταν από νωρίς στην Ακρόπολη ο «εκλεκτός» της υπουργού Πολιτισμού, πρόεδρος της ΠΟΕ – ΥΠΠΟ, πάλαι ποτέ πρόεδρος του «αμαρτωλού Ταμείου Αλληλοβοήθειας Υπαλλήλων του ΥΠΠΟ» και νυν μέλος της «νεότευκτης» Επιτροπής για τον συντονισμό των επισκεπτών από τα κρουζιερόπλοια, Γιάννης Τσακοπιάκος. Κι επαναλαμβάνουμε: Θα μάθουμε άραγε ποτέ ποιος αδειοδότησε την απαράδεκτη φιέστα της Ακρόπολης; Άγνωσται αι βουλαί της… κυρίας (Μενδώνη).

Όσο για τη σχέση της χώρας μας με τους Ινδούς επιχειρηματίες να θυμίσουμε ότι αυτή συσφίχθηκε τον περασμένο Φεβρουάριο, όταν ο πρωθυπουργός και η Μαρέβα Μητσοτάκη μαζί με Έλληνες επιχειρηματίες ταξίδεψαν σε Νέο Δελχί, Βομβάη, Μπαγκαλόρ. «Σκοπός του ταξιδιού τους ήταν η εμβάθυνση της συνεργασίας και ο διπλασιασμός των εμπορικών συναλλαγών ανάμεσα σε Ελλάδα και Ινδία», διαβάσαμε τότε.

Στο πλαίσιο της επίσκεψής τους είχαν βέβαια επισκεφτεί και τα σπουδαία μνημεία της χώρας και μάλιστα –άσχετο– η σύζυγος του Έλληνα πρωθυπουργού είχε ενθουσιάσει (και το εκεί κοινό και κάποια από τα εδώ γυναικεία περιοδικά) όταν στην πρώτη της συνάντηση με τον Ινδό πρωθυπουργό, ντύθηκε με ρούχα στα χρώματα της ινδικής σημαίας.

Πηγή: efsyn.gr