Συνεδρίαση της Εξεταστικής Επιτροπής για "τη διερεύνηση του εγκλήματος των Τεμπών και όλων των πτυχών που σχετίζονται με αυτό", Τρίτη 13 Φεβρουαρίου 2024. (ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ/EUROKINISSI)

ΕΞΕΤΑΣΤΙΚΗ: ΕΙΡΩΝΙΚΟΣ ΚΑΙ ΣΕ ΣΤΥΛ ΚΑΤΗΓΟΡΟΥ Ο ΚΑΡΑΜΑΝΛΗΣ – ΤΑ…ΡΙΧΝΕΙ ΣΤΟ ΑΝΘΡΩΠΙΝΟ ΛΑΘΟΣ

Πριν από λίγο ολοκληρώθηκε η εξεταστική με τον πρώην υπουργό Μεταφορών κ. Καραμανλή, να φάνηκε ειρωνικός και με περίσσιο στυλ …κατήγορου και όχι μάρτυρα, απαντούσε στις ερωτήσεις της εξεταστικής με ασάφειες και επέμενε στο ανθρώπινο λάθος των μηχανοδηγών, για να βγει από το επίκεντρο. Τα λεγόμενα του πρώην υπουργού Μεταφορών έρχονται σε ευθεία σύγκρουση με όσα κατέθεσαν τα τρία μέλη της επιτροπής εμπειρογνωμόνων που συνέταξε το πόρισμα Γεραπετρίτη.

Στο ανθρώπινο λάθος και τη μη τήρηση του κανονισμού κυκλοφορίας των τρένων επέμεινε για πολλοστή φορά ο Κώστας Καραμανλής, προσπαθώντας να αποσείσει όσα του προσάπτονται για το έγκλημα των Τεμπών.

Χαρακτηριστικό είναι να σημειωθεί, πως οι κ. Κόκκαλης (ΣΥΡΙΖΑ), και κ. Αποστολάκη (ΚΙΝΑΛ), επανειλημμένως επανάφεραν στην “τάξη” τον κ. Καραμανλή, που αντί να απαντά στις ερωτήσεις, ειρωνευόταν με στόμφο τα μέλη της επιτροπής που ερωτούσαν.

Κατά την εξέταση του μάρτυρα από τη Μιλένα Αποστολάκη, αποκαλύφθηκε πως όταν το υπουργείο διαπραγματευόταν με τη Hellenic Train την υπογραφή της σύμβασης του 2022 (που οδήγησε στην απώλεια 650 εκατ. υποχρεωτικών επενδύσεων της εταιρίας στο δίκτυο) ο νομικός σύμβουλος του υφυπουργού Υποδομών ήταν παράλληλα νομικός σύμβουλος της Hellenic Train.

«Αν κάποια πλευρά (σ.σ. μηχανοδηγοί και σταθμάρχης) τηρούσε τον κανονισμό, το δυστύχημα θα είχε αποφευχθεί» είπε ενώπιον της Εξεταστικής Επιτροπής και συμπλήρωσε πως τα συστήματα θα αύξαναν μεν το επίπεδο ασφαλείας, αλλά αυτό δεν παρέχει βεβαιότητα ότι θα απέτρεπαν την τραγωδία.

Υποστήριξε δε ότι τα συστήματα χειρίζονται άνθρωποι και γι’ αυτό είναι «πιο σημαντικό να τηρείται ευλαβικά ο κανονισμός κυκλοφορίας», ισχυριζόμενος παράλληλα πως η ολοκλήρωση της σύμβασης 717 δεν θα μπορούσε να υπερνικήσει τις παραβιάσεις του κανονισμού.

Τα λεγόμενα του πρώην υπουργού Μεταφορών έρχονται σε ευθεία σύγκρουση με όσα κατέθεσαν τα τρία μέλη της επιτροπής εμπειρογνωμόνων που συνέταξε το πόρισμα Γεραπετρίτη, καθώς υπογράμμισαν πως αν υπήρχε το σύστημα ETCS (σύστημα αυτόματης πέδησης), το δυστύχημα θα είχε αποφευχθεί.

Για τη σύμβαση 717, ανέφερε αρχικά πως το πρόβλημα ήταν ότι και η ΕΡΓΟΣΕ είχε ομολογήσει στο παρελθόν ευθύνες και αυτό θα οδηγούσε σε αποζημιώσεις των αναδόχων σε περίπτωση προσφυγής του Δημοσίου στη δικαιοσύνης, υποστηρίζοντας ότι επί ημερών του ξεμπλόκαρε το έργο.

Σημείωσε, επίσης, πως οι παρατάσεις της σύμβασης επί ημερών του στο υπουργείο δόθηκαν «στο πλαίσιο της νομιμότητας και κατόπιν εισηγήσεων υπηρεσιακών παραγόντων», προσθέτοντας πως χωρίς την έβδομη παράταση δεν θα μπορούσε να ολοκληρωθεί το έργο.

Από εκεί και πέρα, εξέφρασε την οδύνη του για την τραγωδία και κατηγόρησε ορισμένα στελέχη της αντιπολίτευσης ότι έχουν συντάξει ήδη πόρισμα για λόγους μικροκομματικών σκοπιμοτήτων, ενώ περιέγραψε μία δυστοπική κατάσταση υποστελέχωσης και υποχρηματοδότηση που οδήγησε σε ελλειμματική συντήρηση όταν ανέλαβε καθήκοντα υπουργού.

Ανέβηκαν οι τόνοι μεταξύ του Βασίλη Κόκκαλη και του Κ. Καραμανλή κατά την εξέταση του τελευταίου από τον εισηγητή του ΣΥΡΙΖΑ. Όταν ο κ. Κόκκαλης ρώτησε τον μάρτυρα αν προτίθεται να αρθεί η βουλευτική του ασυλία για να δικαστεί από φυσικό δικαστή, ο κ. Καραμανλής επικαλέστηκε τις προβλέψεις του άρθρου 86 του Συντάγματος, τονίζοντας πως «δεν κρύβομαι».

«Είστε προκλητικός» αντέτεινε ο Β. Κόκκαλης, με τον μάρτυρα να τον κατηγορεί ότι «παίζει πολιτικό θέατρο». «Είστε πολιτικός ψεύτης» ανταπάντησε ο εισηγητής της αξιωματικής αντιπολίτευσης. Όταν ο κ. Κόκκαλης ρώτησε γιατί δεν συναίνεσε στις προτάσεις σύστασης Προανακριτικής, ο μάρτυρας επικαλέστηκε γενικά και αόριστα τη συζήτηση που έγινε στην Ολομέλεια και τη σχετική ψηφοφορία. «Εσείς τι ψηφίσατε;» επανήλθε ο κ. Κόκκαλης, με τον μάρτυρα να αντιτείνει: «Λυπάμαι που προσπαθούμε να δημιουργήσουμε εντυπώσεις».