«ΓΙΑΤΙ ΛΕΜΕ ΟΧΙ ΣΤΙΣ ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ» – ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΚΑΘΗΓΗΤΩΝ ΑΕΙ

Σε δημόσια τοποθέτησή τους πέντε πανεπιστημιακοί καθηγητές εξηγούν τους λόγους για τους οποίους δεν θα συμμετάσχουν στις διαδικτυακές εξετάσεις των ΑΕΙ που αποφάσισε η Σύνοδος των Πρυτάνεων κατόπιν πιέσεων από την κυβέρνηση και τον υπουργό Παιδείας. Οπως αναφέρουν οι καθηγητές από το Πάντειο και το ΕΚΠΑ (μεταξύ αυτών και ο γραμματέας του ΜέΡΑ25 Γιάνης Βαρουφάκης) η στάση τους καθορίζεται τόσο από την αδυναμία ασφαλούς πιστοποίησης της γνώσης των φοιτητών όσο και από τον σεβασμό στις αποφάσεις των φοιτητικών συλλόγων.

Οι καθηγητές επισημαίνουν πως κύριος στόχος των διαδικτυακών εξετάσεων είναι να σπάσουν οι καταλήψεις αλλά και να απαξιωθεί περεταίρω το δημόσιο πανεπιστήμιο.

Αναλυτικά η ανακοίνωση των καθηγητών:

Οι δύο λόγοι που, ως πανεπιστημιακοί, λέμε ΟΧΙ στις διαδικτυακές εξετάσεις

1. Αδύνατη η ασφαλής πιστοποίηση της γνώσης

Ο πρώτος λόγος για τον οποίο απορρίπτουμε τις διαδικτυακές εξετάσεις αφορά το εκπαιδευτικό και μορφωτικό μας καθήκον απέναντι στην κοινωνία.

Ως πανεπιστημιακοί, έχουμε ορκιστεί ότι θα πιστοποιούμε, εκ μέρους της πολιτείας και υπό συνθήκες αμεροληψίας, την γνώση των φοιτητριών/τών στα γνωστικά μας αντικείμενα. Όμως η πιστοποίηση της γνώσης είναι αδύνατη μέσω των διαδικτυακών εξετάσεων. Γιατί; Καταρχάς, ούτε τα μέλη ΔΕΠ ούτε οι φοιτήτριες/τητές διαθέτουμε το λογισμικό (π.χ. Proctor) που θα διασφάλιζε πως τα «γραπτά» που λαμβάνουμε τα πληκτρολόγησαν οι φοιτήτριες/τητές που εμφανίζονται στις οθόνες μας. Επί πλέον, ακόμα και να είχαμε αυτό το λογισμικό, αδυνατούμε να ελέγχουμε το περιβάλλον μέσα στο οποίο βρίσκονται οι εξεταζόμενες/οι την ώρα της διαδικτυακής εξέτασης (αν έχουν τις ίδιες συνθήκες ησυχίας, αν δίπλα τους βρίσκεται κάποιος που «βοηθά»).

Μάλιστα, το γεγονός ότι επί πανδημίας γίνονταν διαδικτυακές εξετάσεις είναι ακόμα ένας λόγος να μην επαναληφθεί μια διαδικασία που, όσες/οι την ζήσαμε, γνωρίζουμε πως εξευτέλισε τα ΑΕΙ και καταρράκωσε την αξιοπιστία της βαθμολόγησης.

2. Σεβασμός στις συλλογικές αποφάσεις των φοιτητικών συλλόγων

Η κυβέρνηση στοχεύει αποκλειστικά στο σπάσιμο των καταλήψεων – την μοναδική διέξοδο που άφησε η κυβέρνηση στους φοιτητικούς συλλόγους μετά την νομοθέτηση των ιδιωτικών «πανεπιστημίων». Αυτός είναι ο λόγος που επιστρατεύει και προωθεί τις διαδικτυακές εξετάσεις. Μ’ ένα σμπάρο η «Μητσοτάκης ΑΕ» προσπαθεί να πετύχει δυο τρυγόνια: Από τη μία ελπίζει να σπάσει τις καταλήψεις ενώ, από την άλλη, δίνει ένα έξτρα μπόνους στους υπονομευτές των δημόσιων πανεπιστημίων μέσω μιας μεθόδου εξέτασης που καταρρακώνει την αξιοπιστία της εκπαιδευτικής διαδικασίας.

Εν κατακλείδι, ως καθηγητές, νιώθουμε την υποχρέωση να αντισταθούμε στις διαδικτυακές εξετάσεις επειδή αποτελούν αντιεκπαιδευτικά μέσα τα οποία η κυβέρνηση θέτει στην υπηρεσία του πιο μοχθηρού σκοπού: την κάμψη κάθε αντίστασης στην ιδιωτικοποίηση των πανεπιστημίων.

Γιάνης Βαρουφάκης, καθηγητής ΕΚΠΑ, Γραμματέας ΜέΡΑ25
Νίκος Θεοχαράκης, καθηγητής ΕΚΠΑ
Αλεξάνδρα Κορωναίου, καθηγήτρια Πάντειο Πανεπιστήμιο
Γιάννης Κουζής, καθηγητής Πάντειο Πανεπιστήμιο
Σεραφείμ Σεφεριάδης, καθηγητής Πάντειο Πανεπιστήμιο