Σήμερα Παρασκευή 8/3 ψηφίζεται το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας για την ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων στην Ελλάδα.
Το φοιτητικό κίνημα θα βρεθεί για μία ακόμη φορά στους δρόμους κορυφώνοντας με τις κινητοποιήσεις του τις αντιδράσεις της εκπαιδευτικής κοινότητας με την πραγματοποίηση πανεκπαιδευτικού πανελλαδικού συλλαλητηρίου στο κέντρο της Αθήνας.
Ιδιαίτερα δυναμική, όσο και μαζική αναμένεται να είναι σήμερα η «μητέρα των μαχών» για την τριτοβάθμια εκπαίδευση την ίδια ώρα που οι βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας ετοιμάζονται να ψηφίσουν τον “θάνατο” της Δημόσιας δωρεάν Ανώτατης Εκπαίδευσης με την ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων.
Το ραντεβού φοιτητών, ακαδημαϊκών, εργαζομένων στα πανεπιστήμια, εκπαιδευτικών και μαθητών έχει δοθεί στα Προπύλαια:
«Όλοι στο πανελλαδικό φοιτητικό συλλαλητήριο την Παρασκευή 8 Μαρτίου, μέρα ψήφισης του νομοσχεδίου, στις 12.00 στα Προπύλαια! Να βουλιάξει η Αθήνα», αναφέρει το κεντρικό κάλεσμα που απευθύνουν οι Φοιτητικοί Σύλλογοι.
Στο πλευρό των φοιτητών αναμένεται να βρεθούν εργαζόμενοι και φεμινιστικές οργανώσεις, καθώς έχει προκηρυχθεί στάση εργασίας από το Εργατικό Κέντρο Αθήνας, την ΠΟΕ-ΟΤΑ και την ΑΔΕΔΥ, ενώ ανάλογη κινητοποίηση έχει εξαγγελθεί με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας, με αμφότερα τα καλέσματα να έχουν δοθεί για την πλατεία Κλαυθμώνος.
Οι κυβερνητικοί ισχυρισμοί και οι σφοδρές αντιδράσεις
Από την πλευρά τους, κυβερνητικά στελέχη και βουλευτές της Ν.Δ. επαναλαμβάνουν τους γνωστούς ισχυρισμούς περί «ζωντανού Συντάγματος» και «Ενωσιακού Δικαίου», και καταφεύγουν σε… παιχνίδι με τις λέξεις, προκειμένου να υπερασπιστούν ένα ν/σ που παραβιάζει κατάφωρα το Σύνταγμα.
Από τη πλευρά της η κυβέρνηση, ισχυρίζεται ότι παράλληλα με την ίδρυση των ιδιωτικών ΑΕΙ, αναβαθμίζει το δημόσιο πανεπιστήμιο. Ωστόσο, οι εκτρωματικές διατάξεις του ν/σ περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων, συγχωνεύσεις και καταργήσεις τμημάτων, ενώ ούτε οι αυστηρές προδιαγραφές με τις οποίες πλασάρει η κυβέρνηση το νομοσχέδιο ισχύουν.
Πανεπιστημιακοί που ανέλυσαν άρθρο προς άρθρο το ν/σ επισημαίνουν ότι οι απαιτήσεις ποιότητας δεν είναι και τόσο… ποιοτικές, καθώς ακόμη και σε περιπτώσεις σοβαρότατων παραπτωμάτων ή ελλείψεων δεν προβλέπεται ανάκληση της άδειας παρά μόνο χρηματικά πρόστιμα.
Το νομοσχέδιο έχει προκαλέσει σφοδρές αντιδράσεις και στον νομικό κόσμο εξαιτίας της επιχειρούμενης παραβίασης του άρθρου 16 του Συντάγματος.
Επίσης, κόλαφος για την κυβέρνηση ήταν η γνωμοδότηση της επιστημονικής επιτροπής της Βουλής. Το γνωμοδοτικό όργανο του Κοινοβουλίου αποφάνθηκε ότι το νομοσχέδιο δεν διασφαλίζει τον «μη κερδοσκοπικό χαρακτήρα» των ιδιωτικών πανεπιστημίων, αφήνοντας βαρύτατα εκτεθειμένο τον υπουργό Παιδείας.
Παρά την κατάφωρη παραβίαση του Συντάγματος, η κοινοβουλευτική πλειοψηφία της Ν.Δ. απέρριψε τα αιτήματα αντισυνταγματικότητας που κατέθεσαν ο ΣΥΡΙΖΑ, το ΚΚΕ, η Ελληνική Λύση, η Νέα Αριστερά και η Νίκη στο σχέδιο νόμου του υπουργείου Παιδείας για την «Ενίσχυση του Δημόσιου Πανεπιστημίου – Πλαίσιο λειτουργίας μη κερδοσκοπικών παραρτημάτων ξένων πανεπιστημίων». Υπέρ της αντισυνταγματικότητας τάχθηκαν το ΠΑΣΟΚ- ΚΙΝ.ΑΛΛ. και η Πλεύση Ελευθερίας.
Ωστόσο δεν υπήρξε ανταπόκριση στο κάλεσμα του επικεφαλής της Νέας Αριστεράς, Αλέξη Χαρίτση, σε ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝ.ΑΛΛ., ΚΚΕ και Πλεύση Ελευθερίας να καταθέσουν πρόταση δυσπιστίας στην κυβέρνηση για το εκτρωματικό νομοσχέδιο.
Έχουν περάσει 18 χρόνια απ’ όταν το 2006-2007 επιχειρήθηκε για πρώτη φορά να ανοίξει η συζήτηση για την αναθεώρηση του άρθρου 16 και την ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων. Τότε, οι κρατικές και αστικές αξιώσεις έπεσαν στο κενό, προσκρούοντας πάνω στις μαζικές και μαχητικές κινητοποιήσεις και τις καταλήψεις διαρκείας των φοιτητών/τριών.
Μέσα σ’ όλα αυτά τα χρόνια, οι αλλαγές στην τριτοβάθμια εκπαίδευση έρχονται όλο και γρηγορότερα μέσα από μια σειρά νομοσχεδίων που έχουν ως σκοπό την μετακύλιση του κόστους των σπουδών στους φοιτητές των δημόσιων πανεπιστημίων και την ολοένα και μεγαλύτερη επιχειρηματικοποίηση και εμπορευματοποίηση μιας τάχα ονομαζόμενης στα χαρτιά “δημόσιας” και “δωρεάν” εκπαίδευσης.
Από το νομοσχέδιο Διαμαντοπούλου μέχρι το νομοσχέδιο Γαβρόγλου και τα διαδοχικά νομοσχέδια Κεραμέως για την τριτοβάθμια εκπαίδευση, ο πυρήνας των νομοσχεδίων που ψηφίστηκαν τα τελευταία χρόνια ήταν ο ίδιος και δεν ήταν άλλος από την εδραίωση των νεοφιλελεύθερων επιταγών στην εκπαίδευση.
Έτσι, τώρα, η σημερινή κυβέρνηση, επιχειρεί να ολοκληρώσει αυτό τον δρόμο προς την πλήρη νεοφιλελευθεροποίηση, φέρνοντας την ίδρυση των «μη κρατικών πανεπιστημίων» με την παράκαμψη της 5ης διάταξης του άρθρου 16 η οποία είναι η μόνη που έως τώρα δεν είχε καταπατηθεί.
Μπορούμε, λοιπόν, να βγάλουμε το συμπέρασμα πως η επιχειρούμενη ολική καταπάτηση του άρθρου 16 δεν αποτελεί έκπληξη, καθώς ο δρόμος προς αυτή ετοιμαζόταν χρόνια και ούτως η άλλως το άρθρο 16 δεν είχε καμία ισχύ.
Η κρατική πολιτική που ακολουθήθηκε κατά την θητεία όλων των προηγούμενων κυβερνήσεων καθώς και επί την θητεία της σημερινής περιλάβανε την μειωμένη χρηματοδότηση και την υποβάθμιση των κρατικών πανεπιστημίων, την επιβολή μιας σειράς από ταξικούς φραγμούς στην προσπάθεια εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση (πχ ελάχιστη βάση εισαγωγής) καθώς και στους όρους φοίτησης (πχ εντατικοποίηση σπουδών με το ν+2) και οδηγούσε προς τον δρόμο της δημιουργίας ενός επιχειρηματικού πανεπιστήμιου.
Το νέο νομοσχέδιο για την ίδρυση μη κρατικών πανεπιστημίων, όπως περιγράφηκε, αποτελεί μία διαχρονική αστική επιδίωξη, η οποία φαίνεται έστω και αργοπορημένα να εκπληρώνεται.
Είναι στο χέρι του Εκπαιδευτικού κινήματος και όλης της ελληνικής κοινωνίας για το παρών και το μέλλον των παιδιών της, να καταστήσει για μια ακόμη φορά άχρηστο ένα νομοσχέδιο που είναι η ταφόπλακα για τον Δημόσιο και δωρεάν χαρακτήρα της Ανώτατης Εκπαίδευσης στην Ελλάδα.