ΤΕΜΠΗ: ΚΡΥΒΟΥΝ ΟΥΣΙΩΔΗ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΗΣ ΔΙΚΟΓΡΑΦΙΑΣ

Η «βιασύνη» της κυβέρνησης να κλείσει άρον άρον την εξεταστική για τα Τέμπη αποδεικνύει αυτό που γνωρίζει όλος ο κόσμος: Ότι προσπαθεί να κουκουλώσει τις ευθύνες της, αφήνοντας έξω από την έρευνα ουσιαστικούς μάρτυρες,

Αυτό αναδεικνύεται από όσα φέρεται να κατέθεσαν στον ανακριτή Λάρισας πρόσωπα – κλειδιά με γνώση της κατάστασης του σιδηροδρόμου αλλά και που είχαν απευθύνει προειδοποιήσεις, όπως ο πρόεδρος των μηχανοδηγών Κώστας Γενιδούνιας και ο πρώην Διευθύνων Σύμβουλος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ Φίλιππος Τσαλίδης, την κλήση των οποίων ζητούσαν απ’ την πρώτη στιγμή κόμματα της αντιπολίτευσης .

Η κυβέρνηση αρνήθηκε να συμπεριληφθούν στη λίστα των μαρτύρων που κλήθηκαν στην Εξεταστική επιτροπή της Βουλής για τα Τέμπη.

Η ακροαματική διαδικασία της εξεταστικής επιτροπής ολοκληρώθηκε με απόφαση της κυβερνητικής πλειοψηφίας, την περασμένη εβδομάδα, προκαλώντας έντονες διαμαρτυρίες και αποχώρηση των κομμάτων της αντιπολίτευσης που κατήγγειλαν μεθοδεύσεις. Ωστόσο, έχει προγραμματιστεί μια ακόμη συνεδρίαση στις 8 Μαρτίου για την συζήτηση των πορισμάτων και μια ακόμη στις 11 Μαρτίου.

Ο Φίλιππος Τσαλίδης, ο οποίος διετέλεσε Διευθύνων Σύμβουλος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ από τον Μάρτιο του 2016 ως τις 14 Σεπτεμβρίου του 2021, κλήθηκε να καταθέσει στον ανακριτή Λάρισας στις 22 Φεβρουαρίου, στο πλαίσιο της διερεύνησης του δυστυχήματος στα Τέμπη. είχε καταθέσει στον ανακριτή Λάρισας ότι ο πρώην υπουργός Μεταφορών Κώστας Αχ. Καραμανλής ήταν ενημερωμένος για την κατάσταση του σιδηροδρομικού δικτύου.

Στην κατάθεσή του, ο πρώην Διευθύνων Σύμβουλος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, επιβεβαίωσε ότι η εποπτεία του Οργανισμού, παρά την ιδιωτικοποίησή του από το 2017, γίνεται από το υπουργείο Μεταφορών και Δικτύων, τονίζοντας πως «κατά τη διάρκεια της θητείας μου συνομιλούσα με τον εκάστοτε Γενικό Γραμματέα Μεταφορών και τον εκάστοτε Υπουργό».

Ο ίδιος, κατάθεσε στον ανακριτή πως είχε στείλει στο υπουργείο επιστολή στις 6 Σεπτεμβρίου του 2021, όταν υπουργός ήταν ο Κώστας Αχ. Καραμανλής, με την οποία ενημέρωνε «για την κατάσταση του δικτύου».

Όπως είπε στον ανακριτή Λάρισας ο Φίλιππος Τσαλίδης οι περισσότερες των ενημερώσεων αφορούσαν την υποδομή του δικτύου . Οι ενημερώσεις γίνονταν είτε «μέσω αλληλογραφίας είτε προφορικά». Πρόσθεσε ότι είχε αποστείλει επιστολές ξανά στον υπουργό και τους γενικούς γραμματείς του υπουργείου Μεταφορών, αλλά «στις περισσότερες από αυτές δεν είχα λάβει απάντηση».

Ερωτώμενος από τον ανακριτή για την κατάσταση του δικτύου επι των ημερών του, για την οποία ενημέρωνε το υπουργείο, ο Τσαλίδης είπε πως δεν γινόταν καταγραφή των συρμών σε πραγματικό χρόνο, πως δεν φαινόταν η κίνηση του κάθε συρμού ανά κατεύθυνση.

«Η λειτουργία της τηλεδιοίκησης της Λάρισας θα βοηθούσε τους μηχανοδηγούς με την εικόνα που θα είχε ο υπεύθυνος της τηλεδιοίκησης» και προσθέτει ότι «σηματοδότηση και τηλεδιοίκηση δεν λειτουργούσαν στον κύριο άξονα», ενώ «λειτουργούσε με προβλήματα στο τμήμα ΣΚΑ- Αεροδρόμιο και μόνο τηλεδιοίκηση με προβλήματα στο τμήμα ΣΚΑ- Κόρινθος».

Σημειώνει δε, ότι μέχρι την αποχώρησή του από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ δεν λειτουργούσε το σύστημα GSM-R. Μοναδικός τρόπος επικοινωνίας των μηχανοδηγών μεταξύ τους και με τους σταθμούς ήταν η ραδιοεπικοινωνία.

Αναφέρει ακόμη ότι δεν λειτουργούσαν συστήματα ETCS στις μηχανές «γιατί προϋπέθετε ολολκληρωμένο σύστημα σηματοδότησης. Έχει δυνατότητα να επιβραδύνει και να σταματήσει το τρένο», σημειώνει χαρακτηριστικά.

Η κατάθεση του προέδρου των μηχανοδηγών Κώστα Γενιδούνια

«Μετά την ολοκλήρωση των έργων υποδομής και ηλεκτροκίνησης τον Φλεβάρη του 2019 στο τμήμα Αθήνα – Θεσσαλονίκη (…), βλέπαμε ότι δεν ολοκληρώνονται τα αντίστοιχα συστήματα ασφαλείας, δηλαδή η τηλεδιοίκηση, τα φωτοσήματα και το ETCS, το οποίο επενεργεί έναντι λάθους του μηχανοδηγού κατά τη διάρκεια της πορείας και μπορεί να διακόψει την πορεία της αμαξοστοιχίας»

«Κάναμε ως σωματείο πολλές επιστολές τα τελευταία χρόνια για τα συστήματα αυτά και επειδή δεν είχαμε απάντηση – ανταπόκριση σε αυτές παρά μόνο τον δημόσιο διάλογο, όπου ερχόταν ο εργοδότης και μας έλεγε ότι θα ζητήσει άμεση ενημέρωση από τον ΟΣΕ για το χρονοδιάγραμμα των εργασιών», σημειώνει και προσθέτει:

«Το σωματείο μας τα τελευταία 2 χρόνια έκανε 3 εξώδικα για το θέμα αυτό προς την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, στο υπουργείο Μεταφορών και στη ΡΑΣ» αλλά και στον «υπουργό Μεταφορών, τον ΓΓ Γραμματέα Μεταφορών και στη Hellenic Train».

«Το σύστημα τηλεδιοίηση έχει τεθεί εκτός εδώ και 4 χρόνια περίπου», υπογραμμίζει και προσθέτει: «Όσο αυτό λειτουργούσε οι εντολές που δεχόμασταν ως μηχανοδηγοί για την αναχώρησή μας από τον ΣΣ Λάρισας πολλές φορές με αριθμό τηλεγραφήματος λόγω της μη λειτουργίας των φωτοσημάτων και μετά λαμβάναμε οδηγίες από την τηλεδιοίκηση η οποία λειτουργούσε. Εδώ και περίπου 4 χρόνια οι οδηγίες δίνονται μόνο από τον σταθμάρχη Λάρισας».

Έλαβαν λειψή δικογραφία

Η σχεδόν 1.100 σελίδων δικογραφία της Εισαγγελίας Εφετών Λάρισας έφτασε στη Βουλή και πλέον έχουν πρόσβαση σε αυτή τα μέλη της Εξεταστικής Επιτροπής, αλλά τουλάχιστον δύο βουλευτές μέλη κατήγγειλαν πως λείπουν κρίσιμες μαρτυρίες απ’ το υλικό που τους δόθηκε πρόσβαση να μελετήσουν ώστε να συντάξουν τα πορίσματά τους.

Με δηλώσεις του στο περιστύλιο της Βουλής, ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, Βασίλης Κόκκαλης επισήμανε τις σημαντικές ελλείψεις, καθώς και ότι «προκύπτει από τις μαρτυρίες στελεχών της ΤΡΑΙΝΟΣΕ ότι ο Κώστας Αχ. Καραμανλής ενημερωνόταν για την έλλειψη ασφάλειας των σιδηροδρόμων». Σε ερώτηση δημοσιογράφου αν υπάρχουν ποινικές ευθύνες του πρώην υπουργού Μεταφορών, το μέλος της Εξεταστικής Επιτροπής είπε ότι «θα αξιολογηθούν τα στοιχεία, είμαστε υποχρεωμένοι να τα συγκεντρώσουμε όλα». Παράλληλα, ζήτησε ξανά «το αυτονόητο, να κληθούν ουσιαστικοί μάρτυρες, όπως είναι οι Γενιδούνιας, Τσαλίδης, Κατσούλης και Τριαντόπουλος», ο οποίος μπαίνει ξανά στο κάδρο για το εγκληματικό μπάζωμα στον τόπο του πολύνεκρου σιδηροδρομικού δυστυχήματος.

Αλλά και η Μιλένα Αποστολάκη του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝ.ΑΛΛ. κατήγγειλε πως η δικογραφία για τα Τέμπη που εστάλη από τον ανακριτή Λάρισας στη Βουλή δεν είναι ολόκληρη.

«Δεν πρόκειται για το σύνολο της δικογραφίας αλλά για στοιχεία της δικογραφίας, τα οποία επιλεκτικά έχουν αποσταλεί στη Βουλή. Λείπουν ουσιώδη στοιχεία, ουσιώδη συνημμένα, τα οποία οι μάρτυρες κατέθεσαν, και θα έλεγα ότι εισφέρει ελάχιστα στην προσπάθεια να αποκαλυφθούν τα αίτια και οι υπεύθυνοι αυτού του τραγικού εγκλήματος» είπε η τομεάρχης δικαιοσύνης του ΠΑΣΟΚ και μέλος της Εξεταστικής Επιτροπής για τα Τέμπη.

Ερωτηθείσα για το αν έχει νόημα μετά την κατάθεση της δικογραφίας η συνέχιση των εργασιών της εξεταστικής επιτροπής, η Μ. Αποστολάκη είπε ότι (η επιτροπή αυτή) δεν μπορεί να ολοκληρωθεί και να βγουν πορίσματα εάν δεν έρθουν κρίσιμοι μάρτυρες. Εκτίμησε μάλιστα ότι «η πλειοψηφία θα το αρνηθεί. Το αρνήθηκε ήδη. Δεν έχω καμιά ελπίδα ότι θα σπεύσει να καλέσει κρίσιμους μάρτυρες για τη διαλεύκανση της αλήθειας. Και δεν το κάνει αυτό γιατί δεν θέλει την αναμετάδοση των καταθέσεων τους».

Στο «μικροσκόπιο» και το μπάζωμα

Στο μεταξύ, με καθυστέρηση πολλών μηνών και μετά την παρέμβαση της Εισαγγελέως του Αρείου Πάγου στο παρά πέντε, στο «μικροσκόπιο» των ερευνών μπαίνει επιτέλους και το άρον-άρον μπάζωμα του τόπου του δυστυχήματος.

Πλέον η δίωξη κατά του πρώην περιφερειάρχη Θεσσαλίας Κώστα Αγοραστού συγχωνεύθηκε με αυτή των  υπόλοιπων κατηγορουμένων και ο συνολικός αριθμός τους ανέρχεται σε 34.

Υπενθυμίζεται ότι ο Κώστας Αγοραστός κατηγορείται για παράβαση καθήκοντος για το μπάζωμα του τόπου όπου σημειώθηκε η φονική σύγκρουση, θέμα που επανέρχεται στο προσκήνιο με τον υφυπουργό Κλιματικής Κρίσης, Χρήστο Τριαντόπουλο να εμφανίζεται ως εκείνος που έδωσε την εντολή για την απαράδεκτη αυτή πράξη. 

Ζητούν εξηγήσεις για Αγοραστό και Τριαντόπουλο

Εξηγήσεις απ’ τον Κυριάκο Μητσοτάκη και τον Χρήστο Τριαντόπολο, ο οποίος βρισκόταν στη θέση του υφυπουργού παρά τω πρωθυπουργώ όταν συνέβη η σιδηροδρομική τραγωδία, ζητεί ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ με αφορμή τις τελευταίες καταγγελίες της Μαρίας Καρυστιανού και την αντίδραση του πρώην περιφερειάρχη Κώστα Αγοραστού.

Χθες βράδυ, η πρόεδρος του Συλλόγου Θυμάτων Τεμπών 2023, είπε στο Alert ότι είχε στείλει εξώδικο προς τον πρώην περιφερειάρχη Θεσσαλίας καθώς είχε μάθει ότι το μπάζωμα ήταν απόφαση της Περιφέρειας και ότι ο Κώστας Αγοραστός σε γραπτή του απάντηση της επισήμανε ότι ακολούθησε εντολές, οι οποίες ήρθαν από τον Χρήστο Τριαντόπουλο, έπειτα από δύο συνεδριάσεις. 

«Εγώ έστειλα ένα εξώδικο στον κ. Αγοραστό και έλαβα μία απάντηση γραπτή, η οποία ανέφερε ότι “Εγώ ακολουθούσα εντολές και ότι οι εντολές ήρθαν από τον κύριο Τριαντόπουλο, έγιναν δύο συνεδριάσεις και μου δόθηκε αυτή η εντολή”» ανέφερε χαρακτηριστικά η Μ. Καρυστιανού.

Το ότι απάντησε εγγράφως και μάλιστα ότι προσωποποίησε τον εντολέα διέψευσε σήμερα ο Κ. Αγοραστός. 

Το aftodioikisi.gr επικαλείται επικοινωνία που είχε με τον πρώην περιφερειάρχη, ο οποίος φέρεται να δήλωσε «τίποτα από όλα αυτά δεν ισχύει, δεν ενέπλεξα τον κ. Τριαντόπουλο» Σε άλλο σημείο της δήλωσής του κι ερωτηθείς εάν διαψεύδει την κα Καρυστιανού ο πρώην περιφερειάρχης σημειώνει «σας είπα, ότι τίποτα δεν ισχύει από όσα λέγονται. Δεν έχω να πω κάτι παραπάνω, ούτε να σχολιάσω».

Κατόπιν αυτών ο τομεάρχης Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας της ΚΟ του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ Συμεών Κεδίκογλου τονίζει ότι «Μητσοτάκης και Τριαντοπουλος καλούνται να απαντήσουν αν ισχύουν οι ισχυρισμοί Αγοραστού για το έγκλημα των Τεμπών».

Νέος πραγματογνώμονας για την έκρηξη

Παράλληλα, αποφασίστηκε να οριστεί ένας πραγματογνώμονας που θα προέρχεται από το ΕΜΠ και αναμένεται να εξετάσει το ζήτημα της έκρηξης που σημειώθηκε αμέσως μετά τη σύγκρουση.

Ο πραγματογνώμονας καλείται να δώσει οριστική απάντηση για το εάν η ποσότητα εύφλεκτων υλικών που εντοπίστηκε αντιστοιχεί σε μεγαλύτερες ποσότητες που ίσως μεταφέρονταν με το τρένο. Παράλληλα θα σταλεί όλο το υλικό από τις κάμερες όλης της διαδρομής.