Εκκαθάριση, σταδιακή κατάργηση και παραχώρηση σε ιδιώτες των δρομολογίων του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης (ΟΑΣΘ), ανακοίνωσε την Παρασκευή το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, ενώ λεπτομέρειες του σχεδίου παρουσιάστηκαν και στο υπουργικό συμβούλιο.
Η κατάργηση και ιδιωτικοποίηση θα διετελεστεί «μέσω της διαδικασίας εκκαθάρισης εν λειτουργία του ΟΑΣΘ», σύμφωνα με την ανακοίνωση, ενώ η εκτέλεση του συγκοινωνιακού έργου από τον «Νέο ΟΑΣΘ», όπως τον αποκαλεί το υπουργείο, θα ανατεθεί σε ιδιώτες «μέσω διαγωνιστικών διαδικασιών».
Ο νέος φορέας υπό διαμόρφωση θα εκτελεί δρομολόγια μόνο στο κέντρο της Θεσσαλονίκης, ενώ το υπουργείο δηλώνει πως «εξακολουθεί να υπάρχει λειτουργική αδυναμία, κυρίως λόγω των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεών του (οργανισμού) και της δυσκολίας εκτέλεσης του συγκοινωνιακού έργου».
«Η διαδικασία αυτή ακολουθείται και σήμερα, μέσω των αναθέσεων που έχουν γίνει στα ΚΤΕΛ», σημειώνει το υπουργείο προσθέτοντας ότι «στόχος είναι να εκσυγχρονιστεί και να προσαρμοστεί στις μακροχρόνιες ανάγκες της πόλης, λαμβάνοντας πλέον υπόψιν και την επερχόμενη λειτουργία του μετρό (ήδη αυτό σήμερα γίνεται με τα ΚΤΕΛ)».
Κλειδί για την επόμενη ημέρα στις συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης αποτελεί άλλωστε και η φράση του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών ότι «ο “νέος ΟΑΣΘ” θα αναλάβει το συγκοινωνιακό έργο που θα μπορεί να υλοποιεί με συνέπεια προς τους πολίτες».
Οι βασικές αρχές του νέου μοντέλου
- Καταργείται μέσω της διαδικασίας εκκαθάρισης εν λειτουργία ο ΟΑΣΘ και συστήνεται νέος δημόσιος Φορέας (ενδεικτικά «Νέος ΟΑΣΘ»), σε πλήρη συμμόρφωση με τις διατάξεις του Κανονισμού Ε.Κ. 1370/2007.
- Εκτέλεση συγκοινωνιακού έργου υπό την εποπτεία και τον έλεγχο του ΟΣΕΘ, ως 100% θυγατρική του.
- Εκτέλεση μέρους του συγκοινωνιακού έργου από τον «Νέο ΟΑΣΘ», και ανάθεση σε μία ή περισσότερες ιδιωτικές εταιρείες (ιδιώτες πάροχοι) μέσω
- διαγωνιστικών διαδικασιών από τον ΟΣΕΘ. (ήδη αυτό σήμερα γίνεται με τα ΚΤΕΛ)
- Ο «Νέος ΟΑΣΘ» θα αναλάβει το συγκοινωνιακό έργο που θα μπορεί να υλοποιεί με συνέπεια προς τους πολίτες, ενώ παράλληλα εξασφαλίζεται ότι μέρος του συγκοινωνιακού έργου, αναλόγως των αναγκών, θα μπορεί να ανατίθεται σε ιδιωτικές εταιρείες μέσω διαγωνιστικών διαδικασιών. (κάτι που ήδη γίνεται)
Ο Νέος ΟΑΣΘ θα είναι ανώνυμη εταιρεία, 100% θυγατρική του ΟΣΕΘ, ο οποίος θα έχει τον έλεγχο και την εποπτεία του συγκοινωνιακού έργου και της λειτουργίας του «Νέου ΟΑΣΘ». Οι αρμοδιότητες του ΟΣΕΘ θα είναι:
- Ανάθεση υπόλοιπου συγκοινωνιακού έργου σε μία ή περισσότερες ιδιωτικές εταιρείες μέσω διαγωνιστικών διαδικασιών
- Ιδιοκτησία (ή μίσθωση) και διαχείριση των βασικών πάγιων περιουσιακών στοιχείων που απαιτούνται για την εκτέλεση του
- αστικού συγκοινωνιακού έργου με λεωφορεία στην Π.Ε. Θεσσαλονίκης (π.χ. αμαξοστάσια, οχήματα, σταθμοί φόρτισης ηλεκτροκίνητων λεωφορείων)
- Συνέχιση υφιστάμενων αρμοδιοτήτων σχεδιασμού, συντονισμού και ελέγχου του συγκοινωνιακού έργου με λεωφορεία στην Π.Ε. Θεσσαλονίκης