ΜΕ ΑΠΟΒΟΛΕΣ ΧΤΥΠΑ ΤΟ BULLYING Η ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ: ΟΙ ΑΝΤΙΔΡΑΣΕΙΣ ΤΩΝ ΚΟΜΜΑΤΩΝ 

Επιστροφή στο αδόκιμο μέτρο των αποβολών για τους μαθητές για να αντιμετωπιστεί το σχολικό bulling φέρνει η κυβέρνηση, βαφτίζοντάς το «εθνική στρατηγική και καμπάνια για την αντιμετώπιση της ενδοσχολικής βίας και του εκφοβισμού».

Παράλληλα δημιούργησε και την ιντερνετική πλατφόρμα stop-bullying.gov.gr στην οποία θα μπορούν οι μαθητές και οι γονείς τους να καταγγέλλουν περιστατικά, τα οποία τους απασχολούν.

Τα «νέα» μέτρα παρουσίασε την Τρίτη (09/04) ο υπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Κυριάκος Πιερρακάκηςσε ειδική εκδήλωση για την αντιμετώπιση του σχολικού εκφοβισμού στο3ο Γυμνάσιο Πολίχνης στη Θεσσαλονίκη, παρουσία του πρωθυπουργού, φορέων και μαθητών. 

Οι εν λόγω παρεμβάσεις – που περιλαμβάνουν αυστηροποίηση των ποινών στα σχολεία και επαναφορά παλαιότερων μέτρων που είχαν καταργηθεί – προβλέπουν την αντιμετώπιση του σχολικού εκφοβισμού σε δύο επίπεδα: Σε πρώτο βαθμό θα ασχολείται το σχολείο και αν το περιστατικό αξιολογηθεί ως πολύ σοβαρό, τότε θα το διαχειρίζεται η διεύθυνση εκπαίδευσης: μια τετραμελής επιτροπή η οποία θα αποτελείται από ψυχολόγο, κοινωνικό λειτουργό και δύο εκπαιδευτικούς.

Επανέρχεται η 5ημερη αποβολή – Τι αλλάζει με τις απουσίες

Επιπλέον, όπως ανακοίνωσε ο κ. Πιερρακάκης, πρόκειται να αυστηροποιηθεί το πλαίσιο των συνεπειών για τον σχολικό εκφοβισμός με τη εφαρμογή των εξής μέτρων:

  • Επανέρχεται η πενθήμερη αποβολή, καθώς αυτή τη στιγμή η υψηλότερη ποινή είναι η διήμερη αποβολή.
  • Επανέρχεται και ο διαχωρισμός των απουσιών σε αδικαιολόγητες και δικαιολογημένες 40 – 75.
  • Στις περιπτώσεις μαθητών, οι οποίοι έχουν προκαλέσει υλικές ζημιές στο σχολείο τότε οι γονείς θα επιβαρύνονται οικονομικά για την κάλυψη του κόστους της επιδιόρθωσης.

Επίσης θα ψηφιοποιηθεί το απουσιολόγιο, το βιβλίο ύλης και οι βαθμολογικές επιδόσεις των μαθητών, έτσι ώστε να μπορούν οι γονείς να γνωρίζουν ανά πάσα στιγμή τι συμβαίνει στο σχολείο.

Η χρήση κινητών τηλεφώνων στο σχολείο παραμένει απαγορευτική και επιπλέον, σύμφωνα με τις πληροφορίες, όσοι μαθητές χρησιμοποιούν τα κινητά τους τηλέφωνα για να εκθέσουν συμμαθητές τους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης θα έρχονται αντιμέτωποι με την αυστηρότερη ποινή που είναι η αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος.

Επιπλέον, θα υπάρχει η δυνατότητα αλλαγής τμήματος και θα είναι πιο εύκολη γραφειοκρατικά η αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος. Αν υπάρξει διαρροή προσωπικών δεδομένων για προσωπικές στιγμές παιδιών στο διαδίκτυο, τότε θα υπάρχει ακαριαία αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος.

Νέοι σχολικοί κανονισμοί

Παρουσιάζοντας την πρωτοβουλία για νέους σχολικούς κανονισμούς λειτουργίας ο υπουργός Παιδείας, Κυριάκος Πιερρακάκης, είπε ότι θα τεθεί πλήρως σε εφαρμογή τον Σεπτέμβριο και μάλιστα θα πρέπει να υπογραφεί από τους γονείς των μαθητών.

  • Ψηφιοποιείται το θέμα των απουσιών: Βλέπουμε ότι έχουν αυξηθεί πολύ. Θα διατεθεί εφαρμογή e-parents στους γονείς όπου θα μπορούν να βλέπουν σε άμεση ψηφιακή ενημέρωση η πορεία του μαθητή, οι απουσίες κ.α. μέσω των δεδομένων που καταχωρούνται στο myschool
  • Θα απαγορεύεται η διαγραφή απουσιών στο τέλος της χρονιάς με ρητές εξαιρέσεις όπως οι ιατρικοί λόγοι. Το μέτρο θα εφαρμοστεί από τον Σεπτέμβριο
  • Οι 114 απουσίες δεν θα είναι αδικαιολόγητες. Έως 2 ημέρες θα μπορούν να δικαιολογούν οι γονείς, για περισσότερες απαιτείται ιατρική γνωμάτευση
  • Θα υπάρχει η δυνατότητα επιστροφής της 5ημερης αποβολής. Θα μπορεί ο σύλλογος διδασκόντων να προχωρεί πιο εύκολα σε αλλαγή τμήματος και θα περιοριστεί η γραφειοκρατία για αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος
  • Αν κάποιος κάνει φθορά, ηθελημένο βανδαλισμό. Το κόστος της θα βεβαιώνεται στην οικογένεια του δράστη.

Μητσοτάκης: “Η βία δεν είναι μαγκιά”

Κατά την παρέμβασή του για τα νέα μέτρα αντιμετώπισης της ενδοσχολικής βίας, ο Κυριάκος Μητσοτάκης τόνισε πως πρέπει να σπάσουμε τη σιωπή, αναφέροντας χαρακτηριστικά «η βία δεν είναι μαγκιά».

«Τα φαινόμενα τα οποία βλέπουμε υπήρχαν και στη δική μας εποχή. Τότε ήταν περίπου αποδεκτά και δεν μας προβλημάτιζε το τραύμα που μπορεί να αφήσει σε ένα παιδί» τόνισε.

Η ποιοτική διαφορά σήμερα έγκειται στο γεγονός πως «το φαινόμενο είναι σε έξαρση και παρατηρείται η

Μιλώντας για την νέα πλατφόρμα, ο πρωθυπουργός σημείωσε πως «η επιτυχία της προσπάθειας θα κριθεί από την αποτελεσματικότητα διαχείρισης των συμβάντων που θα καταγγελθούν».

Θέλησε να προτρέψει τόσο τους μαθητές, όσο και τους γονείς του όταν βλέπουν ένα περιστατικό «να μπαίνουν σε αυτή την πλατφόρμα και άλλα παιδιά, για να νιώθει ο θύτης ότι δεν είναι αποδεκτή η συμπεριφορά του».

Από πλευράς του, ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Παύλος Μαρινάκης, σε σχετικές δηλώσεις του στο Mega για τη λειτουργία της πλατφόρμας κατά του bullyinεπεσήμανε ότι: «Είναι μία κεντρική πρωτοβουλία του υπουργείου Παιδείας, που στην πραγματικότητα κάνει δύο πράγματα πολύ σημαντικά: Το ένα είναι μία πάρα πολύ ‘επιθετική’ ευαισθητοποίηση, μία ευαισθητοποίηση προς τα παιδιά, προς τους γονείς, προς τους καθηγητές, να μην φοβούνται, να μιλήσουν, να καταγγέλλουν τα περιστατικά (..) Το δεύτερο που κάνει είναι να ομαδοποιεί πολιτικές, να κεντρικοποιεί μία διαδικασία.

Η καμπάνια αυτή είναι μία πλατφόρμα stop-bullying.gov.gr, έχει μέσα ένα σύστημα κεντρικών καταγγελιών, δηλαδή ουσιαστικά μπορεί να υπάρχουν καλά σχολεία, τα οποία να υποδέχονται αυτές τις καταγγελίες, αλλά μπορεί να υπάρχουν και σχολεία, που αυτές οι καταγγελίες ενδεχομένως μέχρι και να θάβονται. Αυτό πια δεν θα συμβαίνει, θα υπάρχει μία κεντρική παρακολούθηση και ενημέρωση των γονέων για την πορεία της καταγγελίας, εκπαίδευση του διπλάσιου αριθμού ψυχολόγων, που υπάρχουν αυτή την στιγμή στα σχολεία, εκπαίδευση ειδικών κοινωνικών λειτουργών και ψυχολόγων, μία σειρά από πρωτοβουλίες και δράσεις που ξεκινούν άμεσα, με στόχο τον Σεπτέμβριο να έχει φτάσει σε ένα σημείο, που όλο αυτό να έχει μπει σε μία διαδικασία αυτοματοποίησης»

Αντιδράσεις και σχόλια από τα κόμματα της αντιπολίτευσης

Δριμεία κριτική στην κυβέρνηση ασκούν τα κόμματα της αντιπολίτευσης με αφορμή τις ανακοινώσεις περί πενθήμερης αποβολής, «λογαριασμού» στους γονείς για βανδαλισμούς και αυστηρότερο πλαίσιο για κινητά τηλέφωνα και απουσίες που έκανε σήμερα ο πρωθυπουργός προκειμένου να αντιμετωπιστεί η έξαρση βίας στα σχολεία.

Η αξιωματική αντιπολίτευση κατηγορεί την κυβέρνησή ότι «συνεχίζει την απαξίωση του παιδαγωγικού και διδακτικού ρόλου του σχολείου, καθιστά τους εκπαιδευτικούς σε ρόλο αστυφύλακα και τους γονείς απολογούμενους κι αβοήθητους», επισημαίνοντας ότι «το πρόβλημα της βίας δεν θα λυθεί με αυταρχισμό, αλλά με διάλογο με τη σχολική κοινότητα και αξιοποίηση όλης της σύγχρονης παιδαγωγικής σκέψης».

Αναλυτικά η ανακοίνωση του Τμήματος Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ:

«Η κυβέρνηση πρωτοτύπησε και πάλι. Χωρίς καν να αναμένει τις προτάσεις της Εθνικής Επιτροπής την οποία η ίδια συγκρότησε για τα θέματα σχολικής βίας και η οποία αποτελείται από καθηγητές πανεπιστημίων, ανακοίνωσε τις προτάσεις της.

Με αποβολές, ποινολόγιο, πλατφόρμες κι επικοινωνιακά μέτρα απαντά ο Κ. Μητσοτάκης στο κοινωνικό κι ευαίσθητο ζήτημα του σχολικού εκφοβισμού, που εντείνεται συνεχώς. Δυστυχώς η «Αριστεία» και η αδιαφορία τους θολώνει την πραγματική εικόνα, πετώντας τη μπάλα στην εξέδρα.

Προκρίνει την αυστηροποίηση των ποινών ως λύση με μία τιμωρητική διάθεση, αγνοώντας τις πραγματικές αιτίες του προβλήματος.

Περισσότερες και μεγαλύτερες ποινές για μαθητές και μαθήτριες, ευθύνες στους γονείς και εκπαιδευτικούς, και αλλαγή, ουσιαστικά των σχολικών κανονισμών.

Συνεχίζει την απαξίωση του παιδαγωγικού και διδακτικού ρόλου του σχολείου, καθιστά τους εκπαιδευτικούς σε ρόλο αστυφύλακα και τους γονείς απολογούμενους κι αβοήθητους. Κλείνει τα μάτια στις κοινωνικές, εργασιακές και οικονομικές πιέσεις που δημιουργούν ασφυκτικές συνθήκες στις οικογένειες, ενώ αδιαφορεί για την ενίσχυση ενός σύγχρονου σχολείου, ασφαλούς, ελεύθερου και δημιουργικού, στελεχωμένο με επαγγελματίες όλων των απαραίτητων κλάδων.

Απέναντι σε όποια μορφή έκφρασης βίας, αλλά και στις αιτίες που τη δημιουργούν, απαντάμε με γνώση, αξιοποίηση σύγχρονων επιστημονικών μεθόδων κι εργαλείων για τη στήριξη μαθητών, μαθητριών, εκπαιδευτικών και των οικογενειών.

Η προώθηση και η εφαρμογή μίας αυταρχικής αγωγής δημιουργεί ανθρώπους αυταρχικούς, με τάσεις επιθετικότητας, επιβολή και υποβολής, ανθρώπους που διαθέτουν εξουσιαστική συμπεριφορά, γιατί αυτό διδάχτηκαν να εφαρμόζουν και να χρησιμοποιούν στις σχέσεις τους με την κοινωνία αλλά και με τους συνανθρώπους τους.

Ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΡΟΟΔΕΥΤΙΚΗ ΣΥΜΜΑΧΙΑ προτείνει τα εξής:

1. Άμεσος προγραμματισμός για την πρώτη εβδομάδα μετά τις διακοπές του Πάσχα, όπου σε όλα τα σχολεία θα συζητηθεί οργανωμένα το πρόβλημα της βίας. Η αναγνώριση και συζήτηση του προβλήματος με οργανωμένο τρόπο στα σχολεία είναι μία από τις βασικές προϋποθέσεις για την επίλυση του. Υπάρχει μεγάλη εμπειρία από την οργάνωση των θεματικών εβδομάδων που είχε νομοθετήσει ο ΣΥΡΙΖΑ.

2. Άμεση επιμόρφωση των εκπαιδευτικών με ουσιαστικές επιμορφώσεις και όχι κάποιες γραφειοκρατικού τύπου ενημερώσεις. Οι εκπαιδευτικοί είναι αυτοί που αντιμετωπίζουν καθημερινά εκατοντάδες τέτοια ζητήματα και πρέπει να τους εμπιστευτούμε, αλλά και να τους βοηθήσουμε ώστε να συνεχίσουν να επιτελούν το κοινωνικό τους λειτούργημα.

3. Αναγνώριση του κομβικού ρόλου των Συλλόγων Γονέων και Κηδεμόνων του κάθε σχολείου. Οι Διευθύνσεις Εκπαίδευσης και το Υπουργείο πρέπει να πάρουν όλες εκείνες τις πρωτοβουλίες για την ενεργοποίηση των Συλλόγων και την παροχή πολύπλευρης βοήθειας σε αυτούς.

Το πρόβλημα της βίας δεν θα λυθεί με αυταρχισμό, αλλά με διάλογο με τη σχολική κοινότητα και αξιοποίηση όλης της σύγχρονης παιδαγωγικής σκέψης».

Κατρίνης: H βία στα σχολεία δεν έχει κομματική απόχρωση

Ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής, Μιχάλης Κατρίνης, μιλώντας στον ΣΚΑΪ 100,3 fm είπε ότι «πρόκειται για ένα θέμα που αφορά κάθε ελληνικό σπίτι και κάθε οικογένεια. Είναι «ένα πεδίον δόξης λαμπρόν» για να υπάρξει συνένωση δυνάμεων και διάλογος για τη δημιουργία ενός αποτελεσματικού εθνικού σχεδίου, όχι μόνο για την αντιμετώπιση του φαινομένου, αλλά και για την προστασία των παιδιών από τα φαινόμενα βίας, τα οποία επεκτείνονται και γίνονται αποδεκτά ως στοιχείο της καθημερινότητας.

Όταν ένα χρόνο πριν, ήρθε στη Βουλή νομοσχέδιο που έλεγε ότι θα υπάρχει ένα πλαίσιο προστασίας και πλατφόρμα καταγγελιών για την πρόληψη και αποτροπή φαινομένων βίας, το ΠΑΣΟΚ το υπερψήφισε και τόνισε την αναγκαιότητα να δοθούν όλα τα απαραίτητα εργαλεία για την αντιμετώπιση αυτών των φαινομένων. Δεν φταίει, όμως, το ΠΑΣΟΚ για την ανακολουθία λεχθέντων και πραχθέντων της Κυβέρνησης, όταν ένα χρόνο μετά, αυτή η πλατφόρμα είναι ανενεργή, με τους γονείς να αναγκάζονται να κάνουν περιπολίες για να μην βρεθούν τα παιδιά τους σε ξεκαθάρισμα λογαριασμών.

Η συντεταγμένη πολιτεία οφείλει να λάβει μέτρα πρόληψης και αντιμετώπισης σε συνεργασία με τη σχολική κοινότητα. Θα πρέπει να στελεχώσει τα σχολεία με ψυχολόγους και κοινωνικούς λειτουργούς, ώστε να γίνεται η πρώιμη διάγνωση τέτοιων φαινομένων ενώ θα πρέπει να λειτουργήσουν και σχολές γονέων, ώστε να μην εκδηλώνονται ανάλογες συμπεριφορές εκτός σχολείου.

Και βεβαίως θα πρέπει να υπάρχει και το περιοριστικό μέτρο εντός σχολείου που θα δίνει στους εκπαιδευτικούς τη δυνατότητα, να προλαμβάνουν και να αντιμετωπίζουν ανάλογα περιστατικά, τα οποία σήμερα εκδηλώνονται και νομιμοποιούνται δια της αδράνειας.

Είναι ένα θέμα που έχει πάρει ανεξέλεγκτες καταστάσεις και το βρίσκουμε όλοι μπροστά μας.

Η ενίσχυση στα σχολεία, η πλατφόρμα καταγγελιών και η δυνατότητα παρέμβασης από τους καθηγητές, είναι μέτρα που θα πρέπει από κοινού να τα συζητήσουμε και να τα συμφωνήσουμε σε διακομματικό επίπεδο γιατί η βία στα σχολεία δεν έχει κομματική απόχρωση».

Νέα Αριστερά: Οδηγούν αναπόφευκτα στην ανακύκλωση της βίας

«Καμία ηλεκτρονική πλατφόρμα και καμία άνωθεν επιστημονική επιτροπή δεν θα λύσουν το πρόβλημα αν δεν υπάρχει σαφής τεκμηρίωση και θέσεις, αν η πολιτεία δεν εστιάσει στην ενδυνάμωση των μαθητών/τριών μέσα στο σχολείο, στην υποστήριξη των οικογενειών και των εκπαιδευτικών, σε κοινωνικές πολιτικές που θα αμβλύνουν τις ανισότητες», τονίζει αντίστοιχα η Νέα Αριστερά.

Αναλυτικά στην ανακοίνωσή της επισημαίνει:

«Οι συντηρητικές δυνάμεις μιλούν για επικίνδυνους και έφηβους “δράστες”, μετατρέποντας ένα σύνθετο κοινωνικό φαινόμενο σε υπόθεση ατομικής ευθύνης τιμωρώντας το με αυστηροποίηση ποινών ενώ την ίδια στιγμή εγκαταλείπουν τα θύματα. Εμείς μιλάμε για αλλαγή πολιτικών με συγκεκριμένες προτάσεις.

Οι σημερινές ανακοινώσεις του πρωθυπουργού και του υπουργού Παιδείας με θέμα την αντιμετώπιση της βίας των εφήβων και του σχολικού εκφοβισμού, αποδεικνύουν για μια ακόμη φορά τις βαθιά συντηρητικές αντιλήψεις της κυβέρνησης μπροστά σε ένα υπαρκτό και οξύ κοινωνικό πρόβλημα. 

Πίσω από τον εκσυγχρονισμό των ψηφιακών και διαδικτυακών εργαλείων, οι κ.κ. Μητσοτάκης και Πιερρακάκης επικαλούνται κυρίως την «ατομική ευθύνη», την αυστηροποίηση των τιμωριών για τους μαθητές που ασκούν βία ή εκφοβισμό, την επαναφορά της πενθήμερης αποβολής και την «εύκολη» αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος.

Είναι ωστόσο επιστημονικά αποδεδειγμένο ότι μια τέτοια λογική οδηγεί αναπόφευκτα στην ανακύκλωση της βίας. 

Δεν είναι τυχαίο που αυτά τα μέτρα επιλέγει μια κυβέρνηση που πριν από λίγους μήνες κατέβασε τον ποινικό καταλογισμό στα 10 έτη και της οποίας οι νέοι ποινικοί κώδικες θα οδηγούν με μεγαλύτερη ευκολία ακόμη και ανήλικους στα σωφρονιστικά καταστήματα.

Καμία ηλεκτρονική πλατφόρμα και καμία άνωθεν επιστημονική επιτροπή δεν θα λύσουν το πρόβλημα αν δεν υπάρχει σαφής τεκμηρίωση και θέσεις, αν η πολιτεία δεν εστιάσει στην ενδυνάμωση των μαθητών/τριών μέσα στο σχολείο, στην υποστήριξη των οικογενειών και των εκπαιδευτικών, σε κοινωνικές πολιτικές που θα αμβλύνουν τις ανισότητες. 

Η αντιμετώπιση του σχολικού εκφοβισμού και της βίας των εφήβων περνάει μέσα από τα παρακάτω άμεσα μέτρα:

• Ενδυνάμωση της σχολικής κοινότητας για την αναγνώριση και την πρόληψη της βίας.

•  Θέσπιση υποχρεωτικού και οριζόντιου μαθήματος συμπεριληπτικής σεξουαλικής εκπαίδευσης και μαθημάτων ενίσχυσης των κοινωνικών δεξιοτήτων των μαθητών/τριών 

• Επαναφορά σχετικών μαθημάτων που η κυβέρνηση της Ν.Δ. κατήργησε αλλά βοηθούν τα παιδιά να κατανοήσουν βαθιά τις έννοιες της βίας, της δημοκρατίας και των κοινωνικών λειτουργιών, όπως η Κοινωνιολογία.

• Και, πάνω από όλα, ενίσχυση των ψυχοκοινωνικών υπηρεσιών στήριξης για όλα τα παιδιά, όσα δέχονται αλλά και όσα ασκούν βία. Υπηρεσίες που πρέπει να είναι σε σταθερή και άμεση σύνδεση με το σχολείο και όχι να ενεργοποιούνται ετεροχρονισμένα ως εξωτερικές επιτροπές. 

Οι συντηρητικές δυνάμεις μιλούν για επικίνδυνους και έφηβους “δράστες”, μετατρέποντας ένα σύνθετο κοινωνικό φαινόμενο σε υπόθεση ατομικής ευθύνης τιμωρώντας το με αυστηροποίηση ποινών ενώ την ίδια στιγμή εγκαταλείπουν τα θύματα. Εμείς μιλάμε για αλλαγή πολιτικών με συγκεκριμένες προτάσεις».

ΚΚΕ: Έχουμε βαρεθεί να μετράμε καμπάνιες και επιτροπές

«Έχουμε βαρεθεί να μετράμε καμπάνιες, φιέστες και συγκρότηση ειδικών επιτροπών για την καταπολέμηση του bullying. Η κυβέρνηση της ΝΔ μάλιστα συγκρότησε το 2019 Διακομματική Επιτροπή η οποία δεν συνεδρίασε ποτέ!

Για το “θεαθήναι” είναι οι κινήσεις της κυβέρνησης και του πρωθυπουργού, ενώ επιδιώκουν να περάσουν και αντιδραστικά μέτρα με αφορμή ένα υπαρκτό και οξυμένο πρόβλημα. Φτάνουν, μάλιστα, στο σημείο να ταυτίζουν μορφές της συλλογικής πάλης των μαθητών -με το πρόσχημα της παρεμπόδισης μαθήματος- με την ενδοσχολική βία για να φέρουν από την πίσω πόρτα ακόμη μεγαλύτερη καταστολή.

Φυσικά, είναι η κυβέρνηση και η πολιτική της ΕΕ που κυριολεκτικά παρεμποδίζουν το μάθημα, αφού εκπαιδευτικοί λείπουν ακόμα από τις τάξεις, σχολεία πλημμυρίζουν, πέφτουν σοβάδες στα κεφάλια των μαθητών και τα σχολεία κρίνονται ακατάλληλα.

Η μόνη αποτελεσματική, πραγματική και γνήσια αντιμετώπιση του bullying μπορεί να έρθει απ’ τη νεολαία και όλο τον λαό στον καθημερινό αγώνα για τις ανάγκες τους στη μόρφωση, στη δουλειά, τον αθλητισμό, την ψυχαγωγία. Κάνοντας καθημερινά πράξη την αλληλεγγύη, το σύνθημα «ένας για όλους και όλοι για έναν» και απομονώνοντας πρακτικές, που γεννιούνται κι αναπτύσσονται στο έδαφος του ατομισμού, του ανταγωνισμού και όλων των σάπιων αξιών αυτού του συστήματος.

Όλα τα άλλα είναι «άλλα λόγια να αγαπιόμαστε»… αναφέρει το ΚΚΕ σε σχετική ανακοίνωσή του.