ΚΕΡΔΟΣΚΟΠΙΑ ΚΑΙ ΣΤΑ ΑΚΤΟΠΛΟΪΚΑ ΕΙΣΙΤΗΡΙΑ

Για ακόμα ένα καλοκαίρι αντιδράσεις προκαλούν σε επιβατικό κοινό, φορείς και ναυτεργατικά σωματεία οι πολύ υψηλές τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτήριων, ειδικά στις ενδονησιωτικές γραμμές και στα ταχύπλοα. Το κόστος για τις ελληνικές οικογένειες είναι δυσβάσταχτο, καθώς για να ταξιδέψει μια τετραμελής οικογένεια, έχοντας καμπίνα και το αυτοκίνητό της, από τον Πειραιά στη Ρόδο, μετ’ επιστροφής, χρειάζεται πάνω από 1.000 ευρώ, ενώ για να πάει στην Πάρο και να επιστρέψει, με συμβατικό πλοίο, χρειάζεται περίπου 540 ευρώ – τιμή που ανεβαίνει κατά πολύ εάν επιλέξει να ταξιδέψει με ταχύπλοο. Αν στο κόστος αυτό προστεθούν και τα έξοδα για το κατάλυμά τους και τη διατροφή τους, τότε τα πράγματα γίνονται ακόμα πιο δύσκολα. Ισως καταφέρουν να φτάσουν σ’ ένα νησί, εάν ταξιδέψουν χωρίς το αυτοκίνητό τους και χωρίς καμπίνα, και εάν βολευτούν στην οικονομική θέση ή στο κατάστρωμα. Οπότε το ερώτημα που τίθεται και φέτος είναι: Τα νησιά μας, τελικά, αποτελούν προορισμό μόνο για τους ξένους τουρίστες;

Και εν μέσω όλης αυτής της κατάστασης, οι ακτοπλόοι υποστηρίζουν ότι δεν αυξήθηκαν τα εισιτήρια –«το πολύ 1 ευρώ για την Κρήτη»–, ισχυρίζονται ότι οι τιμές παραμένουν ίδιες από το 2022, παρά το αυξημένο λειτουργικό κόστος στα πλοία, και ο υπουργός Ναυτιλίας Χρήστος Στυλιανίδης την Τετάρτη έστειλε επιστολή στην Επιτροπή Ανταγωνισμού ζητώντας τη συνδρομή της «για την αντιμετώπιση τυχόν περιστατικών καταχρηστικής συμπεριφοράς στην αγορά, εκ μέρους ακτοπλοϊκών επιχειρήσεων», ενώ σύμφωνα με πληροφορίες τις επόμενες ημέρες θα συναντηθεί με εκπροσώπους της Επιτροπής. Να σημειώσουμε ότι στις αρχές Ιουνίου και ενώ το θέμα των τιμών των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων είχε «φουντώσει», ο κ. Στυλιανίδης μιλώντας στην ΕΡΤ είχε αναφέρει ότι το κράτος δεν μπορεί να παρέμβει γιατί η αγορά είναι ελεύθερη, είχε χαρακτηρίσει μάλιστα λάθος μια τέτοια παρέμβαση, «εάν επιβάλλαμε τιμές και αγνοούσαμε το πώς κινείται η αγορά και ο ανταγωνισμός, τελικά θα καταλήγαμε να μην είχαμε πλοία» είχε πει, ενώ είχε κάνει γνωστό ότι στο υπουργείο λειτουργεί Παρατηρητήριο Τιμών, μέσω του οποίου ελέγχουν τις τιμές των εισιτηρίων, κάνουν συστάσεις στις ακτοπλοϊκές εταιρείες και εάν χρειαστεί θα καταλήξουν στην Επιτροπή Ανταγωνισμού. Προφανώς χρειάστηκε για να ζητήσει την Τετάρτη τη συνδρομή της, ωστόσο όλα αυτά συμβαίνουν την ώρα που ο πρώτος μήνας του καλοκαιριού οδεύει προς το τέλος του. Πότε αλήθεια θα παρέμβει και θα προχωρήσει σε διαπιστώσεις η Επιτροπή Ανταγωνισμού;

Τους ισχυρισμούς των ακτοοπλόων, ότι τα εισιτήρια δεν έχουν αυξηθεί, διαψεύδει η έρευνα της πλατφόρμας Vivanoda, όπου σύμφωνα με αυτήν οι αυξήσεις φτάνουν έως το 101%, ενώ βάσει της έρευνας ο δείκτης τιμών για τα ακτοπλοϊκά δρομολόγια στην Ελλάδα έχει αυξηθεί κατά 3,6% σε σύγκριση με το 2023.

Ειδικότερα, βάσει της έρευνας της Vivanoda, οι έξι διαδρομές που είχαν τη μεγαλύτερη άνοδο (μέση τιμή ανά άτομο για ταξίδι 100 χλμ.) ήταν: Πάρος – Σύρος +101%, Λέρος – Λειψοί +73%, Σίφνος – Φολέγανδρος +68%, Μύκονος – Κουφονήσια +58%, Νάξος – Κουφονήσια +29%, Πάτμος – Πυθαγόρειο +27%

Καταγγελία

Η διοίκηση του ναυτεργατικού σωματείου ΠΕΝΕΝ σχολιάζει ότι για άλλη μια φορά εκατοντάδες χιλιάδες επιβάτες που διακινούνται με τα πλοία για τις διακοπές τους είναι αντιμέτωποι με νέες αυξήσεις στις τιμές των εισιτηρίων και σημειώνει ότι τα ταξίδια με ακτοπλοϊκά πλοία έχουν γίνει ασύμφορα για τη μέση ελληνική οικογένεια. «Η κατάσταση αυτή φέρνει στο προσκήνιο την έλλειψη οποιασδήποτε προστασίας του επιβατηγού κοινού, αφού το αρμόδιο υπουργείο Ναυτιλίας ούτε που έχει ασχοληθεί καθόλου και ο υπουργός κ. Στυλιανίδης πετάει το μπαλάκι στην εξέδρα απευθυνόμενος στην Επιτροπή Ανταγωνισμού», τονίζει και προσθέτει ότι «από την άλλη, οι εφοπλιστές ακάθεκτοι αξιοποιούν στον μέγιστο βαθμό τη διαλυτική εικόνα των εποπτικών και ελεγκτικών αρχών μαζί και την αδιαφορία του υπουργείου Ναυτιλίας και το πάρτι της κερδοσκοπίας καλά κρατεί», και θέτει τα εξής ερωτήματα:

● Δεν γνωρίζουν στην κυβέρνηση και στο υπουργείο Ναυτιλίας ότι το 70% των συμβατικών δρομολογιακών γραμμών εξυπηρετείται από μία εταιρεία, όπως και το 80% των γραμμών ταχύπλοων από άλλη εταιρεία;
● Για ποιον ανταγωνισμό μιλάνε και υποτίθεται ερευνούν;
● Τα παραπάνω αποτελούν ή όχι μονοπωλιακή εκμετάλλευση σε όλο το φάσμα της ακτοπλοΐας;

Πρόστιμα για… παράλειψη ενημέρωσης

Πριν από μερικές ημέρες το υπουργείο Ναυτιλίας με μια ολιγόλογη ανακοίνωσή του έκανε γνωστό ότι πραγματοποίησε μέσω των Λιμενικών Αρχών της επικράτειας σαρωτικούς ελέγχους, στο πλαίσιο παρακολούθησης των τιμών των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων, κατά το χρονικό διάστημα από 7/6/2024 έως και 16/6/2024. Συγκεκριμένα, πραγματοποιήθηκαν 377 έλεγχοι σε επιβατηγά και οχηματαγωγά πλοία της ακτοπλοΐας και βεβαιώθηκαν 7 παραβάσεις για παράλειψη ενημέρωσης της αρμόδιας αρχής, σχετικά με μεταβολές των τιμών των εισιτηρίων (άρθρο 44 πργ. 13 του ν.4948/2022). Παράλληλα, ξεκίνησε η διαδικασία επιβολής διοικητικών κυρώσεων και των προβλεπόμενων προστίμων. Τέλος αναφέρεται ότι οι έλεγχοι θα συνεχιστούν όλη τη θερινή περιόδο.

Πηγή: efsyn.gr