ΕΚΘΕΣΗ-ΚΑΜΠΑΝΑΚΙ ΑΠΟ ΤΗΝ Ε.Ε. ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΩΝ

Ανησυχητικά είναι τα στοιχεία του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Σιδηροδρόμων για την κατάσταση του σιδηροδρομικού δικτύου στη χώρα μας, ενάμιση χρόνο μετά το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη όπου έχασαν την ζωή τους 57 άνθρωποι.

Η έκθεση του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Σιδηροδρόμων για την Ασφάλεια και τη Διαλειτουργικότητα των Σιδηροδρόμων στην ΕΕ, εκθέτει την κυβέρνηση καθώς φέρνει στο φως στοιχεία που αποκαλύπτουν την επικινδυνότητα του σιδηροδρομικού δικτύου της Ελλάδας.

Σύμφωνα με τους δείκτες της έρευνας σχετικά με τα ατυχήματα σε ισόπεδες διαβάσεις φέρνουν την Ελλάδα στην πρώτη θέση, ενώ στα ποσοστά θανατηφόρων σιδηροδρομικών ατυχημάτων (2020-2022) η χώρα μας έρχεται τρίτη, ανάμεσα στις χώρες της Ε.Ε. που διαθέτουν σιδηροδρομικό δίκτυο, μετά την Ρουμανία (πρώτη) και την Λετονία (δεύτερη).

Η χώρα κατακτά την θλιβερή πρωτιά στα ατυχήματα ανά εκατομμύριο χιλιομέτρων στις σιδηροδρομικές διαβάσεις που αντιπροσωπεύουν περισσότερο από το ένα τέταρτο όλων των σημαντικών ατυχημάτων σιδηροδρόμων στην ΕΕ. 

Οι δείκτες που χρησιμοποιούνται είναι ο απόλυτος αριθμός των σημαντικών ατυχημάτων σε ισόπεδες διαβάσεις, οι θάνατοι και οι σοβαροί τραυματισμοί που προκύπτουν, καθώς και το ποσοστό ατυχημάτων (σημαντικά ατυχήματα ανά σιδηροδρομικό χιλιόμετρο).

Σχετικά με τις αιτίες των ποσοστών, η έρευνα αναφέρει ότι «οι χώρες με τα χαμηλότερα ποσοστά ατυχημάτων έχουν συνήθως αναπτύξει ολοκληρωμένες στρατηγικές για τη βελτίωση ασφάλεια των ισόπεδων διαβάσεων, και αυτό έχει μεταφραστεί σε μικρό αριθμό ισόπεδων διαβάσεων με ανεπαρκή ή καθόλου προστασία. Κοινά χαρακτηριστικά των χωρών με τα υψηλότερα ποσοστά ατυχημάτων ποσοστά ατυχημάτων είναι η χαμηλή πυκνότητα πληθυσμού και ο χαμηλός όγκος σιδηροδρομικής κυκλοφορίας. Οι συνθήκες αυτές παρέχουν ίσως λιγότερα κίνητρα για την ολοκληρωμένη διαχείριση της ασφάλειας των ισόπεδων διαβάσεων».

Ποσοστά θανάτων σιδηροδρόμων και επιβατών

Εδώ χρησιμοποιούνται δύο βασικοί δείκτες: ποσοστό θανάτων (σιδηροδρομικά θύματα κανονικοποιημένα ανά σιδηροδρομικό χιλιόμετρο, που αποτυπώνει τον εκδηλωμένο συνολικό κίνδυνο της σιδηροδρομικής λειτουργίας) και ποσοστό θανάτων επιβατών (επιβατών θανάτων ανά επιβατοχιλιόμετρο, που αποτυπώνει τον ατομικό κίνδυνο για τους ανθρώπους που χρησιμοποιούν τα τρένα).

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, αναφέρεται ότι «τα δεδομένα αποκαλύπτουν τουλάχιστον 10πλάσια διαφορά στα ποσοστά θανάτων μεταξύ των χωρών με το με τα χαμηλότερα ποσοστά και εκείνων με τα υψηλότερα ποσοστά. Και στις δύο περιπτώσεις, οι διάμεσες τιμές είναι πολύ χαμηλότερες από τις μέσες τιμές, καθώς τα ποσοστά για τα κράτη μέλη με σχετικά υψηλά ποσοστά είναι πολύ υψηλότερα από τα ποσοστά για τις άλλες χώρες.

Όσον αφορά το ποσοστό θανάτων από σιδηροδρομικές συγκρούσεις, μια ομάδα 10 χωρών με τιμές που έρχονται σε πλήρη αντίθεση με τα υπόλοιπα κράτη μέλη. Ομοίως, το ποσοστό θανάτων επιβατών είναι σημαντικά υψηλότερο από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο σε περισσότερες από των μισών κρατών μελών. Η επίτευξη ενός ενιαίου χώρου ασφάλειας συνεπάγεται συγκρίσιμα επίπεδα ασφάλειας σε όλες τις χώρες της ΕΕ, αλλά τα δεδομένα εξακολουθούν να δείχνουν μεγάλες διαφορές μεταξύ των κρατών μελών».

Ανάπτυξη συστημάτων προστασίας αμαξοστοιχιών σε σιδηροδρομικές γραμμές: