Παγκόσμια ανησυχία για ενδεχόμενη κλιμάκωση σε όλη τη Μέση Ανατολή και ευρύτερα, φέρνει η σύγκρουση Ιράν-Ισραήλ που χτύπησε «κόκκινο» μέσα στο Σαββατοκύριακο, βάζοντας ωστόσο στο επίκεντρο και ένα άλλο «μέτωπο», αυτό της ακρίβειας και των υψηλών τιμών των προϊόντων.
Και τούτο, διότι η ένταση έρχεται σε μία στιγμή, όπου η «σκιά» του πληθωρισμού έχει αρχίσει να κάνει ξανά την εμφάνιση της, με την Ελλάδα ακόμα να δίνει «μάχη» με την ακρίβεια και τις διογκωμένες τιμές, ιδιαίτερα στα τρόφιμα.
Με τις τιμές του μαύρου χρυσού να «αγγίζουν» ήδη υψηλά εξαμήνου και να διαπραγματεύονται κοντά στα 90 δολάρια το βαρέλι (Brent), την ώρα που ο κίνδυνος να βυθιστεί στο χάος η ευρύτερη περιοχή προκαλεί νέο πονοκέφαλο στο παγκόσμιο εμπόριο, με τη θηλιά στους καταναλωτές να σφίγγει εκ νέου.
Στη χώρα μας συνεχίζεται απτόητο το ράλι στην τιμή της αμόλυβδης, η οποία έχει σκαρφαλώσει στα 2 ευρώ. Παράγοντες της αγοράς δεν κρύβουν, μάλιστα, την ανησυχία τους ότι θα αυξηθεί κι άλλο, δεδομένης της έντασης που παρατηρείται μεταξύ του Ισραήλ και του Ιράν. Όπως μεταδίδει το MEGA, η αστάθεια στην περιοχή προκαλεί επιπλέον ανησυχία στους οδηγούς οχημάτων και δεν είναι λίγοι εκείνοι που αποφάσισαν να φουλάρουν τα ντεπόζιτα των αυτοκινήτων τους.
Σύμφωνα με τους πρατηριούχους, η νέα αύξηση στα καύσιμα θα έρθει άμεσα και οι οδηγοί θα δουν από την ερχόμενη εβδομάδα κιόλας τις επιπτώσεις στην τσέπη τους. «Φαίνεται ότι θα έχουμε μία αύξηση των 5 λεπτών τις επόμενες προσεχείς ημέρες στα διυλιστήρια και μετά με κάποια χρονοκαθυστέρηση θα περάσουν και στους καταναλωτές μέσω των πρατηρίων», δήλωσε σχετικά ο Θέμης Κιουρτζίδης, πρόεδρος της πανελλήνιας ομοσπονδίας πρατηριούχων εμπόρων καυσίμων.
Πάσχα με αμόλυβδη στα 2 ευρώ
Ενόψει και του Πάσχα ο αντιπρόεδρος του συνδέσμου πρατηριούχων και εμπόρων καυσίμων, Γιώργος Ασμάτοτογλου, εκτίμησε πως σίγουρα θα αυξηθεί και στη νησιωτική Ελλάδα δεν υπάρχει περίπτωση ο καταναλωτής να βρει τιμή κάτω από 2 ευρώ. «Αν δεν δούμε μείωση του πληθωρισμού, δεν θα δούμε αποκλιμάκωση των τιμών», δήλωσε χαρακτηριστικά.
Η Ελλάδα είναι η 2η ακριβότερη χώρα στην τιμή αμόλυβδης βενζίνης στην Ευρωζώνη, με τη μέση τιμή της την πρώτη εβδομάδα του Απριλίου στη χώρα μας να καταγράφεται στα 1,934 ευρώ, την ώρα που στην -υπόλοιπη- Ευρώπη ήταν στα 1,759 ευρώ. Οι αυξήσεις επηρεάζουν, φυσικά, και τους ιδιοκτήτες πρατηρίων καυσίμων, καθώς οι καταναλωτές στη Βόρεια Ελλάδα προτιμούν να αγοράζουν φθηνή βενζίνη από τη Βουλγαρία, τη Βόρεια Μακεδονία και την Τουρκία.
Το πρόβλημα με τα Στενά του Ορμούζ
Στη σκιά των συγκρούσεων στη Μέση Ανατολή έχει κλείσει μερικώς η Ερυθρά Θάλασσα και η Διώρυγα του Σουέζ για τις θαλάσσιες μεταφορές, ενώ τα Στενά του Ορμούζ, απ’ όπου διακινούνται τεράστιες ποσότητες καυσίμων, ελέγχονται από το Ιράν.
Ως εκ τούτου, τις επόμενες ώρες τα βλέμματα όλων στρέφονται στην Τεχεράνη, καθώς στην περίπτωση που αποφασίσει να κλείσει το -στρατηγικής σημασίας αυτό- πέρασμα, θα πυροδοτήσει νέα προβλήματα στη μεταφορά του μαύρου χρυσού. Όπως μεταδίδει η ΕΡΤ, από τα Στενά του Ορμούζ περνάνε περίπου το ένα τέταρτο των παγκόσμιων ποσοτήτων πετρελαίου που διακινούνται δια θαλάσσης, γιγαντώνοντας, όπως είναι φυσικό, την παγκόσμια ανησυχία.