“ΣΚΙΑΧΤΗΚΕ” Η… ΕΛΕΥΘΕΡΗ ΑΓΟΡΑ: ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΜΗΤΣΟΤΑΚΗ ΣΤΗΝ Ε.Ε. ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΚΡΙΒΕΙΑ

Το γεγονός ότι οι Έλληνες καταναλωτές αγοράζουν ακριβότερα κάποια προϊόντα σε σχέση με τις περισσότερες χώρες της κεντρικής Ευρώπης δεν είναι καινούργιο. Γίνεται όμως τώρα εντονότερο εξαιτίας της πληθωριστικής κρίσης που έχει πλήξει το διαθέσιμο εισόδημα. Πόσο μάλλον όταν αυτή η πληθωριστική κρίση, βρίσκει τη χώρα στα πρώτα βήματα ανάκτησης του χαμένου εδάφους από την πολυετή κρίση που βύθισε το διαθέσιμο κατά κεφαλή εισόδημα στην προτελευταία θέση της Ευρώπης.

Μέσα στην ημέρα αναμένεται να στείλει επιστολή στην Πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα Φον Ντερ Λάιεν ο Πρωθυπουργός, για τα ζητήματα τα οποία αφορούν την ακρίβεια. 

η Κυβέρνηση αντιλαμβάνεται πως οι πολίτες θα ψηφίσουν με το μυαλό στην τσέπη τους (η ακρίβεια είναι αυτή που επηρεάζει την ψήφο για το 78% των πολιτών σύμφωνα με την δημοσκόπηση της Alco για τον Alpha) και ο Πρωθυπουργός επιχειρεί και ενόψει ευρωεκλογών να κινητοποιήσει τους ομολόγους του και να ζητήσει ευρωπαϊκή παρέμβαση.

Στόχος οι πολυεθνικές να αναγκάζονται να εξηγούν στα κράτη μέλη στα οποία δραστηριοποιούνται για ποιο λόγο τιμολογούν διαφορετικά τα ίδια προϊόντα σε διαφορετικές αγορές.

Γιατί οι πολυεθνικές οι οποίες μπαίνουν για μια ακόμη φορά στο στόχαστρο; (Eίχε προηγηθεί η υπόθεση του βρεφικού γάλακτος αλλά και η νομοθέτηση των μέτρων κατά της ακρίβειας που κυρίως στόχευε σε είδη που διακινούνται από ξένες εταιρείες). Ενώ από χθες στελέχη πολυεθνικών εταιρειών σπεύδουν να αποδώσουν πολιτικά κίνητρα στην κυβέρνηση (σ.σ. η ακρίβεια είναι μακράν το νούμερο ένα πρόβλημα των νοικοκυριών), γεγονός είναι ότι υπάρχουν μια σειρά από ζητήματα που χρονίζουν.

Εδώ και μήνες είναι εκατοντάδες τα ρεπορτάζ τα οποία παρουσιάζουν την απόκλιση τιμών στα ράφια στα ίδια προϊόντα σε διαφορετικές χώρες της Ευρώπης. Αποκλίσεις τιμών που φαίνονται πολλές φορές αδικαιολόγητες.

Το ίδιο προϊόν πωλείται ακριβότερα στην Ελλάδα επειδή έχει διαφορετική συσκευασία ή άλλη ονομασία. Το περιθώριο κέρδους της θυγατρικής στη χώρα δεν είναι εύκολο να υπολογιστεί καθώς με το “φούσκωμα” των royalties (δικαίωμα χρήσης ονόματος κλπ) ή άλλων λογιστικών μεθόδων, οι θυγατρικές στην Ελλάδα εμφανίζονται να δραστηριοποιούνται με ζημιά, παρά το γεγονός ότι ο καταναλωτής πληρώνει περισσότερο εδώ από ότι έξω για το ίδιο προϊόν. Μια κάψουλα πλυντηρίου ρούχων την οποία χωρίς την προσφορά στην Ελλάδα θα την αγοράσεις με 53 λεπτά, στην Ισπανία μπορεί να πωλείται 37 λεπτά και στη Γαλλία 30 λεπτά, ενώ στην Ιταλία πέφτει και στα 25 λεπτά. Το ίδιο αφρόλουτρο μπορεί να έχει κοντά στα 5 ευρώ στην Ελλάδα και τα μισά λεφτά στην Ευρώπη.

ΖΗΤΑ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ

Στην επιστολή του προς την Πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και υποψήφια για μία ακόμη θητεία Ούρσουλα Φον Ντερ Λάιεν, ο Κυριάκος Μητσοτάκης θα ζητήσει την ευρωπαϊκή παρέμβαση καθώς όπως διαμηνύει η Κυβέρνηση, η Ευρώπη έχει τη δυνατότητα κανονιστικά να παρέμβει, γιατί είναι πολύ δύσκολο μια χώρα μεμονωμένα να βάλει ένα πλαίσιο σε πολυεθνικές που πουλούν σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες.

Στην επιστολή ο Πρωθυπουργός θα ζητά ευρωπαϊκές παρεμβάσεις έτσι ώστε να υπάρξει εναρμόνιση τιμών απέναντι στις πολυεθνικές που μπορεί να εκμεταλλεύονται ενδεχομένως την παρουσία τους σε κάποιες χώρες όπως δήλωσε χθες και από την Κατερίνη.

Σε κάθε περίπτωση η Κυβέρνηση στο ερώτημα αν θα υπάρξουν μειώσεις φόρων ώστε να ελαφρυνθούν τα βάρη των πολιτών απαντά πως προτεραιότητα είναι η μείωση των εργοδοτικών εισφορών με το που βρεθεί ο απαραίτητος δημοσιονομικός χώρος.