32+1 ΛΟΓΟΙ ΓΙΑ ΝΑ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΟΥΝΤΑΙ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΙ 

Έκθεση κόλαφος από τους Reporters United που εκθέτει την κυβέρνηση Μητσοτάκη, ενόψει των αποφάσεων για τους νέους ευρωπαϊκούς κανόνες για την ελευθερία των ΜΜΕ. Στις 15 Δεκεμβρίου, η Ευρωπαϊκή Ένωση αναμένεται να υιοθετήσει τον νέο κανονισμό για την ελευθερία των μέσων μαζικής ενημέρωσης που όπως αποκαλύπτουν οι Reporters United, στο νέο κανονισμό θα υπάρχουν 32+1 εξαιρέσεις που, νομιμοποιούν την παρακολούθηση δημοσιογράφων ανά την Ευρώπη. Η Ελλάδα, η Κύπρος, η Γαλλία και η Ιταλία φαίνονται να προωθούν ομαδικά, τον νέο κανονισμό.

Η έρευνα έγινε σε συνεργασία με το Investigate Europe, το ολλανδικό Follow the Money και το γαλλικό Disclose. Τις εξαιρέσεις αυτές προωθεί ομάδα κρατών, στην οποία περιλαμβάνονται η Ελλάδα, η Κύπρος, η Γαλλία και η Ιταλία και αναμένεται να υιοθετήσει το ευρωκοινοβούλιο προκειμένου να φτάσει σε συμβιβαστική πρόταση. 

Το έγγραφο φωτιά που φέρνουν στο φως οι Reporters United καταγράφει ότι η Γαλλία, η Φινλανδία και η Κύπρος δηλώνουν ότι επιμένουν στην διατήρηση της εξαίρεσης της εθνικής ασφάλειας, ενώ Ελλάδα, Σουηδία και Μάλτα παραμένουν στην ίδια γραμμή με «κάποιες αποχρώσεις».

Οι Reporters United επισημαίνουν ότι εάν οι κυβερνήσεις έχουν το δικαίωμα να ανοίγουν κατά βούληση τις κάμερες και τα μικρόφωνα στους υπολογιστές και στα τηλέφωνα των δημοσιογράφων (αυτό κάνουν τα κατασκοπευτικά λογισμικά ή spyware, όπως το Pegasus και το Predator) τίθεται σε κίνδυνο ολόκληρη η λειτουργία του Τύπου, που βασίζεται στην εμπιστευτικότητα των πηγών. 

Σημειώνεται ότι η Κομισιόν στην αρχική της πρόταση, τον Οκτώβριο του 2022, είχε αναφέρει ότι η χρήση κατασκοπευτικού λογισμικού θα επιτρεπόταν σε περίπτωση που υπήρχαν υποψίες τέλεσης δέκα σοβαρών αδικημάτων. Πλέον, με τη νέα πρόταση των ευρωπαϊκών κυβερνήσεων, τα αδικήματα αυτά αυξάνονται σε 32.

Αναλυτικά ο πλήρης κατάλογος:

  1. συμμετοχή σε εγκληματική οργάνωση,
  2. τρομοκρατία,
  3. εμπορία ανθρώπων,
  4. σεξουαλική εκμετάλλευση παιδιών και παιδική πορνογραφία,
  5. παράνομη διακίνηση ναρκωτικών και ψυχοτρόπων ουσιών,
  6. παράνομη διακίνηση όπλων, πυρομαχικών και εκρηκτικών υλών,
  7. διαφθορά,
  8. απάτη, συµπεριλαµβανοµένης της απάτης που θίγει τα οικονοµικά συµφέροντα των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων κατά την έννοια της σύµβασης της 26ης Ιουλίου 1995 για την προστασία των οικονοµικών συµφερόντων των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων,
  9. νομιμοποίηση εσόδων από παράνομες δραστηριότητες,
  10. παραχάραξη νομισμάτων, συμπεριλαμβανομένου του ευρώ,
  11. ηλεκτρονικό έγκλημα,
  12. περιβαλλοντικό έγκλημα, συμπεριλαμβανομένης της παράνομης εμπορίας απειλούμενων ζωικών ειδών και απειλούμενων φυτικών ειδών και ποικιλιών,
  13. διευκόλυνση της παράνομης εισόδου και διαμονής,
  14. ανθρωποκτονία, βαριά σωματική βλάβη,
  15. παράνομο εμπόριο ανθρώπινων οργάνων και ιστών,
  16. απαγωγή, παράνομη στέρηση ελευθερίας και ομηρία,
  17. ρατσισμός και ξενοφοβία,
  18. οργανωμένη ή ένοπλη ληστεία,
  19. παράνομη εμπορία πολιτιστικών αγαθών, συμπεριλαμβανομένων των αρχαιοτήτων και των έργων τέχνης,
  20. απάτη,
  21. εκβιασμός,
  22. παραποίηση και πειρατεία προϊόντων,
  23. πλαστογράφηση διοικητικών εγγράφων και παράνομη διακίνηση αυτών,
  24. πλαστογραφία μέσων πληρωμής,
  25. παράνομη διακίνηση ορμονικών ουσιών και άλλων αυξητικών παραγόντων,
  26. παράνομη διακίνηση πυρηνικών ή ραδιενεργών υλικών,
  27. λαθρεμπόριο κλεμμένων οχημάτων,
  28. βιασμός,
  29. εμπρησμός,
  30. εγκλήματα που εμπίπτουν στη δικαιοδοσία του Διεθνούς Ποινικού Δικαστηρίου,
  31. παράνομη κατάσχεση αεροσκαφών/ πλοίων,
  32. δολιοφθορά

Οι παραπάνω εξαιρέσεις δεν αναγράφονται ρητά στην πρόταση νόμου, αλλά περιλαμβάνονται στο Άρθρο 2(2) της απόφασης-πλαίσιο του Συμβουλίου 2002/584/JHA, το οποίο αναγράφεται στην πρόταση νόμου, στο άρθρο 4.2(c).  

Διαβάστε αναλυτικά την έρευνα των Reporters United  ΕΔΩ.