ΠΟΡΙΣΜΑ-ΦΩΤΙΑ ΤΟΥ ΣΥΝΗΓΟΡΟΥ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΗ ΓΙΑ ΧΡΕΩΣΕΙΣ ΑΠΟ ΙΔΩΤΙΚΕΣ ΚΛΙΝΙΚΕΣ ΜΕ ΕΥΘΥΝΗ ΤΟΥ ΕΟΠΥΥ

Ο Συνήγορος του Πολίτη έδωσε στη δημοσιότητα το πόρισμά του σχετικά με καταγγελίες πολιτών για παράτυπες χρεώσεις ιδιωτικών κλινικών και τον ρόλο που έχει ο ΕΟΠΥΥ σε αυτές. Ο ασφαλιστικός οργανισμός αρνείται να καταλογίσει σε βάρος ιδιωτικών κλινικών ποσά που χρεώθηκαν και απαιτήθηκαν παράνομα από ασφαλισμένους.

Όπως αναφέρει στο πόρισμά του για τον ΕΟΠΥΥ, οι πολίτες που προσέφυγαν στον ΣτΠ κατήγγειλαν δύο άκρως σημαντικά στοιχεία και συγκεκριμένα:

  • Ότι ο ΕΟΠΥΥ, δεν ανταποκρίνεται στα αιτήματά τους για ενημέρωση και έλεγχο σχετικά με την κοστολόγηση νοσηλειών τους σε συμβεβλημένες ιδιωτικές κλινικές
  • Ότι ο ασφαλιστικός οργανισμός αρνείται να προβεί σε καταλογισμό σε βάρος των ιδιωτικών κλινικών ποσών που ο ίδιος ο ΕΟΠΥΥ έχει διαπιστώσει ότι χρεώθηκαν καταχρηστικά ή απαιτήθηκαν παρανόμως από τους ασφαλισμένους.

Ο Συνήγορος του Πολίτη μετά τη διερεύνηση των αναφορών διαπίστωσε τα εξής:

  • Ελλιπή, ασαφή και ακατάλληλη ενημέρωση νοσηλευόμενων από τον ΕΟΠΥΥ,
  • Τη μη νόμιμη πρακτική χρέωσης «αναβάθμισης θέσης» κατά τη νοσηλεία σε συμβεβλημένες με τον ΕΟΠΥΥ ιδιωτικές κλινικές,
  • Τη μη τήρηση της νόμιμης διοικητικής διαδικασίας κατά τον έλεγχο των χρεώσεων από τον ΕΟΠΥΥ και την επιβολή κυρώσεων,
  • Την ανάγκη διερεύνησης και ενημέρωσης για τον έλεγχο του κόστους των νοσηλειών και από τη φορολογική διοίκηση και ζητήματα ως προς την διασφάλιση της αντικειμενικότητας και της αμεροληψίας κατά τη διενέργεια των ελέγχων.

Ο Συνήγορος του Πολίτη μετά τις διαπιστώσεις προχώρησε και στην υποβολή συγκεκριμένων προτάσεων προς τον ασφαλιστικό οργανισμό προκειμένου όπως αναφέρει να εξασφαλιστεί η διαφάνεια και η λογοδοσία στον χώρο της υγείας, η προστασία από υπερχρεώσεις και εν τέλει η απόλαυση του δικαιώματος πρόσβασης σε υπηρεσίες υγείας.

Συγκεκριμένα ο Συνήγορος του Πολίτη προτείνει:

  • Να προχωρήσει ο ΕΟΠΥΥ σε εξέταση όλων των αιτημάτων-καταγγελιών ασφαλισμένων για υπερχρέωση νοσηλειών σε συμβεβλημένες ιδιωτικές κλινικές και σε άμεση έκδοση αντίστοιχων εκθέσεων ελέγχου,
  • Σε ό,τι αφορά ολοκληρωμένες εκθέσεις ελέγχου που διαπιστώνουν καταχρηστική χρέωση να υλοποιηθεί το σχετικό άρθρο 58 του ΕΚΠΥ και να καταλογισθούν τα αντίστοιχα ποσά στις κλινικές που δεν έχουν ανταποκριθεί και δεν έχουν επιστρέψει το αχρεωστήτως καταβληθέν ποσό,
  • Να επισημανθεί στις κλινικές το θεσμικό πλαίσιο για την οικονομική ενημέρωση των ασθενών καθώς και το συμβατικό πλαίσιο και τα όσα ορίζονται στο σχετικό έγγραφο του ΕΟΠΥΥ και ιδίως το σημείο ότι η κλινική οφείλει: «Σε περίπτωση έλλειψης τετράκλινου, ή ελάχιστου αριθμού θαλάμων με 4 κλίνες, να νοσηλεύει τους ασφαλισμένους του ΕΟΠΥΥ στον αμέσως επόμενο θάλαμο μικρότερης δυναμικότητας, χωρίς πρόσθετη οικονομική επιβάρυνση του ασθενή με αιτιολογία της διαφοράς θέσης»,
  • Να διερευνηθεί και να αποσαφηνισθεί από τον ΕΟΠΥΥ και τη φορολογική διοίκηση το φορολογικό ζήτημα της κοστολόγησης των νοσηλειών,
  • Να προβεί ο ΕΟΠΥΥ σε εξορθολογισμό της ελεγκτικής διαδικασίας, να ελεγχθεί η δράση ελεγκτών ιατρών που μεταξύ άλλων διερευνούν υποθέσεις της Αρχής και
  • Να απαντηθούν οι υποθέσεις αυτές με σκοπό την πάταξη της ατιμωρησίας και της ανεξέλεγκτης δράσης και την ενίσχυση της εμπιστοσύνης των πολιτών στο κράτος δικαίου