Για πρωτοφανή, μεθοδευμένη και ταχύτατη αλλοίωση του χώρου, που οδήγησε σε καταστροφή τεκμηρίων και πιθανή απώλεια ακόμη και ανθρώπινων μελών των θυμάτων, έκανε λόγο μιλώντας στο Open ο δικηγόρος οικογενειών των θυμάτων Γιάννης Μαρακάκης.
«Προέκυψε από μία δικογραφία που αναμένεται να συσχετιστεί με τη δική μας, ότι τις πρώτες τρεις ημέρες μετά το δυστύχημα, δόθηκε εντολή σε έναν εργολάβο να μεταφέρει τα χώματα, το χώμα επί του οποίου κατέληξαν τα πρώτα βαγόνια, κάτω από το λοφίσκο που βρίσκονταν οι ράγες.
Το χώμα ήταν 300 κυβικά μέτρα, 30 φορτηγά. Δεν μεταφέρθηκε στο Κουλούρι μαζί με τα υπόλοιπα συντρίμια και τα βαγόνια. Δόθηκε εντολή να μεταφερθεί σε ιδιωτικό χώρο, σε ιδιωτικό οικόπεδο, σχεδόν ένα οικοδομικό τετράγωνο με χώμα. Και χαρακτηρίστηκε “άχρηστο”», όπως είπε. Σε άλλο σημείο μάλιστα, διευκρίνισε ότι «η κατάθεση του εργολάβου πριν από μερικές ημέρες δεν έγινε στο πλαίσιο της ανάκρισης που αφορά το δυστύχημα, αλλά για άλλη δικογραφία που θα συσχετιστεί με την δική μας».
«Προ του μπαζώματος υπήρξε αφαίρεση τουλάχιστον 300 κ.μ. από χώμα, που μπορεί να είχε μέσα τα υλικά που ψάχνουμε, ανθρώπινα μέλη, αποδεικτικά στοιχεία που ποτέ δεν αποτέλεσαν αντικείμενο έρευνας. Όπως και να έχει, αυτό θα αποτελέσει αντικείμενο έρευνας του ανακριτή, που ένα χρόνο μετά διαπιστώνει ότι οι τεχνικοί σύμβουλοι των οικογενειών που πήγαν “ντετεκτιβίστικα” να ψάξουν και να πάρουν δείγματα από το χώμα, από λαμαρίνες, ακόμα και από απομακρυσμένα σημεία, για το τι έχει συμβεί, τι ήταν αυτή η έκρηξη, ότι τις πρώτες τρεις ημέρες εντελώς αυθαίρετα έχει μεταφερθεί σχεδόν μισό οικοδομικό τετράγωνο από χώμα σε ένα ιδιωτικό οικόπεδο, όπου ποτέ δεν δόθηκε η δυνατότητα σε κανέναν να ερευνήσει. Φυσικά, μεσολάβησε και η πλημμύρα με τον Daniel. Τώρα, έχουν χαθεί πολύ κρίσιμα αποδεικτικά στοιχεία», τόνισε ο ίδιος.
Ο κ. Μαρακάκης υπογράμμισε ότι «αν δείτε φωτογραφίες την 1η του Μαρτίου και στις 5 του Μαρτίου, στις 4 ημέρες που έχουν μεσολαβήσει, θα διαπιστώσετε την διαφοροποίηση, την ισοπέδωση της μορφολογίας σε εκείνο το σημείο. Μετά ήρθαν και μπήκαν τα φερτά υλικά και το εκκλησάκι και όλα τα υπόλοιπα, με εργολάβο. Ο άνθρωπος αυτός λέει ότι πήρε εντολή από αξιωματικό της Πυροσβεστικής. Κι ενώ μέχρι εκείνη τη στιγμή το πρωτόκολλο έλεγε πως ότι μετακινείται από το σημείο του δυστυχήματος μεταφέρεται με αστυνομική συνοδεία και πρωτόκολλο παράδοσης-παραλαβής στο Κουλούρι, τα πάντα πήγαιναν εκεί, σε ένα χώρο που έπρεπε να είναι σφραγισμένος μέχρι και σήμερα. Να μην ξαναπάει τρένο στη Θεσσαλονίκη μέχρι να περατωθεί η ανάκριση». Αυτά έγιναν «είτε από υπερχειλή βλακεία είτε από άλλους λόγους που θα ερευνήσει η Δικαιοσύνη και ο κ. ανακριτής … έχει αυτή τη στιγμή η ανάκριση “το μαχαίρι και το καρπούζι” να δει τι έχει συμβεί με αυτό το στοιχείο».
«Σε ένα αεροπορικό δυστύχημα, σφραγίζονται τα πάντα και δεν έχει πρόσβαση κανένας. Εδώ, από την πρώτη στιγμή, υπάρχουν φωτογραφίες στις οποίες απεικονίζονται στελέχη των εταιρειών που κατηγορούνται, για τους οποίους έχει ήδη συνταχθεί κατηγορία, να είναι μέσα στο χώρο. Δεν έγινε σφράγιση του χώρου, έγινε ολοκλήρωση μίας πάρα πολύ σύνθετης διαδικασίας με fast track. Σε τρεις ημέρες, με 60 νεκρούς», τόνισε ο κ. Μαρακάκης.
Για τους λόγους αυτούς, «για μένα είναι ενδιαφέρον να μην γίνει γρήγορα η δίκη, δεν έχουμε κανένα λόγο να βιαζόμαστε. Έχουμε όλο το υλικό, να το αξιολογήσουμε. Δεν θα γίνει δίκη τον Ιούνιο … αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει καμία προοπτική να γίνει η δίκη μέσα στο καλοκαίρι, έχουμε πολύ δουλειά».
«Μιλάμε για 300 κυβικά χώμα. Εδώ, δεν πρέπει να αγγίξεις μία πέτρα, να μετακινήσεις από χώρο στον οποίο έχει συντελεστεί τέτοια τραγωδία. Έγκλημα, εφόσον έχει ανοιχθεί ποινική δικογραφία και μάλιστα με κακουργηματικές διώξεις. Μιλάμε για χώρο που πρέπει να περατωθεί η ανάκριση να είναι σφραγισμένος. Και μόνο το γεγονός ότι αυτό “διέλαθε” της προσοχής της ανάκρισης για ένα χρόνο, είναι πάρα πολύ σοβαρό. Τώρα, ο ανακριτής έχει λάβει υπόψιν του το στοιχείο αυτό. Ξέρω ότι θα μεριμνήσει για να φτάσει όχι μόνο στο ποιος είναι ο εργολάβος, αυτό είναι γνωστό. Στο ποιοι έδωσαν την εντολή, το πώς μετακινήθηκε όλο αυτό το χώμα εκεί. Μην πάτε μακριά, τον περασμένο Μάιο διαπιστώθηκε ότι όταν δόθηκε για πρώτη φορά πρόσβαση στα βαγόνια στο Κουλούρι, στους πραγματογνώμονες των οικογενειών, οι πραγματογνώμονες κάνοντας αυτοψία στο βαγόνι του κυλικείου βρήκαν ανθρώπινα μέλη … έχουν περάσει τρεις μήνες από το δυστύχημα και στην πρώτη αυτοψία οι τεχνικοί σύμβουλοι βρίσκουν βιολογικό υλικό … αυτό δίνει εικόνα πολύ πρόχειρης προσέγγισης», κατέληξε.