ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ ΠΑΙΡΝΕΙ ΤΟ ΘΕΜΑ ΜΕ ΤΑ ΛΑΘΗ ΣΤΙΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΑ ΠΡΟΤΥΠΑ ΣΧΟΛΕΙΑ – ΟΡΓΗ ΓΟΝΕΩΝ

Σοβαρότατες αντιδράσεις έχουν προκύψει αναφορικά με τις εξετάσεις εισαγωγής στα Πρότυπα Σχολεία, καθώς διαπιστώθηκαν κραυγαλέες αστοχίες και λάθη, θέτοντας υπό αμφισβήτηση την όλη διαδικασία.

Ήδη γονείς πολλών παιδιών που διαγωνίστηκαν για την εισαγωγή τους στα πρότυπα σχολεία ετοιμάζονται να κινηθούν νομικά, ενώ και το υπουργείο Παιδείας αναγκάστηκε να παραδεχθεί λάθη αναφορικά με την εξέταση της Νεοελληνικής Γλώσσας Στ΄ Δημοτικού.

Να σημειωθεί πως τα Πρότυπα έχουν πολλαπλασιαστεί με τις οικογένειες να επωμίζονται ένα έξτρα οικονομικό βάρος για να προετοιμαστούν τα παιδιά τους για τις εξετάσεις εισαγωγής σε αυτά, εν είδει “μίνι πανελλαδικών”.

Μάλιστα, το περασμένο Σάββατο διαγωνίστηκαν περίπου 9.500 μαθητές, ο υψηλότερος αριθμός από το 2021 και μετά όταν και διπλαστιάστηκαν τα Πρότυπα. Φέτος, τα παιδιά εξετάστηκαν σε 25 ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής στη Γλώσσα (στη βάση άγνωστου κειμένου που τους δίνεται) και σε 25 ερωτήσεις στα Μαθηματικά.

Εύλογες είναι λοιπόν και οι αντιδράσεις για την προχειρότητα του εγχειρήματος, την ώρα που φυσικά δεν εντείνονται οι προσπάθειες για βελτίωση των συνθηκών στα δημόσια σχολεία συλλήβδην.

Τα λάθη που παραδέχεται το υπουργείο Παιδείας

Από τη μεριά της, η αρμόδια Διοικούσα Επιτροπή του υπουργείου Παιδείας, έπειτα από πλήθος καταγγελιών γονέων εξέδωσε ανακοίνωση στην οποία αναγνώρισε τις αστοχίες ενημερώνοντας παράλληλα ότι «είτε λόγω αστοχιών στη διατύπωση είτε εξ αιτίας περισσοτέρων από μια σωστών επιλογών, όλες οι απαντήσεις θα βαθμολογηθούν ως ορθές».

Συγκεκριμένα, υπήρχαν αστοχίες σε τρία ερωτήματα στο γνωστικό αντικείμενο της Γλώσσας:

Στην ερώτηση 9, Ποια από τις παρακάτω λέξεις δεν ανήκει στην ίδια οικογένεια με τη λέξη «εισαχθεί»; Α. Αγωγή Β. Εισακτέος Γ. Αγωνία Δ. Αγέλη,

Και οι τέσσερις επιλογές ανήκουν στην ίδια οικογένεια με τη λέξη «εισαχθεί», οπότε δεν υπάρχει σωστή απάντηση.

Σύμφωνα με την απάντηση του υπουργείου, σωστή θεωρήθηκε η λέξη «αγωνία» ως μη ανήκουσα στην ίδια οικογένεια με τη λέξη «εισαχθεί». Ωστόσο, επειδή όλες οι λέξεις ετυμολογικά προκύπτουν από το ρήμα «άγω» (Αγωνία>αγών>άγω), η επιτροπή αποφάνθηκε ότι θα γίνουν δεκτές όλες οι απαντήσεις.

Στην ερώτηση 15, η διατύπωση ήταν η εξής:

«Σύμφωνα με το κείμενο δεν ισχύει ότι:

Α. Οι μουσικοί αναγνώρισαν τον Σολωμό και τον υποδέχθηκαν με εύθυμες χειρονομίες.
Β. Ο ενθουσιασμός του Σολωμού την εποχή της συγγραφής του Ύμνου εις την Ελευθερία αντικαταστάθηκε
αργότερα από απογοήτευση.
Γ. Ο Μάντζαρος συμμεριζόταν τον ενθουσιασμό του Διονύσιου Σολωμού για την επανάσταση.
Δ. Ο Σολωμός είχε πάει στην αίθουσα της Φιλαρμονικής για να ακούσει τη νέα μουσική σύνθεση του Μάντζαρου»

Σωστές είναι δύο απαντήσεις- η Α και η Δ – αφού αμφότερες έχουν αναληθές περιεχόμενο. Η επιτροπή παραδέχθηκε ότι υπήρχαν δύο σωστές απαντήσεις μεταξύ των τεσσάρων, επομένως θα γίνουν δεκτές και οι δύο (η Α και η Δ) ενώ αρχικά, όταν δόθηκαν οι σωστές απαντήσεις, είχε προκριθεί η επιλογή Δ.

Στην πρώτη παράγραφο του κειμένου δεν αναφέρεται πως ήταν μουσικοί όλοι όσοι χαιρετούσαν τον Διονύσιο Σολωμό αλλά νέοι χωρίς να δηλώνεται η επαγγελματική τους ταυτότητα.

Στην ερώτηση 23 η διατύπωση ήταν η εξής

«Ο συλλαβισμός της λέξης «εκτροχίαζε» έχει ως εξής: Α. Εκ-τρο-χί-α-ζε Β. Εκ-τρο-χία-ζε Γ. Εκτ-ρο-χία-ζε Δ. Εκτ-ρο-χί-α-ζε»

Καμία από τις 4 επιλογές δεν έχει το σωστό συλλαβισμό της λέξης «ε-κτρο-χί-α-ζε». Σύμφωνα με τους γραμματικούς κανόνες, «τρία ή περισσότερα σύμφωνα ανάμεσα σε δύο φωνήεντα συλλαβίζονται με το ακόλουθο φωνήεν μόνο όταν αρχίζει ελληνική λέξη με τουλάχιστον τα δύο πρώτα από αυτά». Στην προκειμένη περίπτωση, ο σωστός συλλαβισμός είναι «ε – κτρο – χί – α – ζε».

Ανεξάρτητα από τις απαντήσεις, αποφασίστηκε να δοθούν οι μονάδες της ερώτησης σε όλους τους υποψηφίους.

Εντύπωση προκαλεί επίσης, το γεγονός ότι ζητήθηκε από τους μαθητές της ΣΤ’ Δημοτικού, δηλαδή παιδιά 11 και 12 ετών, να γνωρίζουν τι σημαίνουν οι λέξεις «επηρμένος» και «ευόδωση».

Οργή γονέων

Η ανακοίνωση του υπουργείου δεν καθησύχασε πολλούς γονείς, οι οποίοι επιμένουν πως θα ακολουθήσουν τη νομική οδό με μια από αυτές τις οικογένειες να καταθέτει μάλιστα ένσταση – αίτηση ακύρωσης της απόφασης της Διοικούσας Επιτροπής Πρότυπων Σχολείων.

Οι γονείς καταγγέλλουν πως υπήρχαν και άλλα λάθη σε προβληματικές διατυπώσεις για τα οποία το υπουργείο δεν τοποθετήθηκε ποτέ, ενώ δεν ζήτησε ούτε μια συγγνώμη από τις οικογένειες για την ταλαιπωρία και την αγωνία που δικαίως προκλήθηκε.

Ακόμη, οι γονείς αναμένεται να προσφύγουν για ακύρωση του διαγωνισμού, ζητούν εξηγήσεις για τη σύσταση της αρμόδιας Επιτροπής και αναμένουν αντικατάστασή της.