Στις 9:30 το πρωί της Τετάρτης ξεκινησε η συνεδρίαση της Ολομέλειας της Βουλής επί του κυβερνητικού πορίσματος για το έγκλημα στα Τέμπη – Ο Κυριάκος Μητσοτάκης αγνοεί επιδεικτικά-για μία ακόμη φορά- τη Βουλή και θα βρίσκεται στο… Κοτρώνι για να… «παραλάβει» ελικόπτερα.
Στο «τσιμέντωμα» της αλήθειας προχωράει σήμερα η Νέα Δημοκρατία καθώς το πόρισμα της πλειοψηφίας για το έγκλημα στα Τέμπη συζητείται στη Βουλή.
Το κυβερνών κόμμα δεν εντοπίζει καμία ποινική ευθύνη σε πολιτικά πρόσωπα, αποδίδοντας την τραγωδία στον μοιραίο σταθμάρχη και τους νεκρούς μηχανοδηγούς.
Απών για άλλη μία φορά είναι ο Κυριάκος Μητσοτάκης καθώς προτίμησε να παραστεί στην εκδήλωση για την παραλαβή τριών νέων ελικοπτέρων τύπου Romeo MH-60R Seahawk από το Πολεμικό Ναυτικό, στην Αεροπορική Βάση Κοτρωνίου.
Η κυβέρνηση προσπαθώντας να δικαιολογήσει την απουσία του Κυριάκου Μητσοτάκη, υποστηρίζει ότι ο πρωθυπουργός δεν έχει παραστεί σε κοινοβουλευτικές συζητήσεις για προκαταρκτική. Όλα αυτά τη στιγμή που το έγκλημα στα Τέμπη έχει πάρει ευρωπαϊκές διαστάσεις και βρίσκεται στο μικροσκόπιο του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου. Αντίθετα, στη σημερινή συζήτηση θα είναι οι πρόεδροι των Κοινοβουλευτικών Ομάδων, με την κυβέρνηση να εκπροσωπείται από τον Μάκη Βορίδη.
Τι υποστηρίζει το πόρισμα της ΝΔ
Υπενθυμίζεται ότι η ΝΔ στο πόρισμά της υποστηρίζει για το δυστύχημα με τους 57 νεκρούς φταίνε κατά κύριο λόγο ο σταθμάρχης Λάρισας, οι μηχανοδηγοί, ενώ επιρρίπτει ευθύνες και τη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων, καθώς και στην Hellenic Train.
Παράλληλα στη ΝΔ δεν βλέπουν πολιτικές ευθύνες του υπουργείου Υποδομών, βγάζοντας έτσι «λάδι» τον Κώστα Καραμανλή, ενώ αρνούνται ότι υπάρχει συγκάλυψη.
Διερεύνηση ευθυνών Καραμανλή ζητά ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ
Καταπέλτης για τον Κώστα Καραμανλή αποτελεί το πόρισμα του ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ σχετικά με την Εξεταστική για τα Τέμπη, καθώς η αξιωματική αντιπολίτευση ζητά τη διερεύνηση του πρώην υπουργού Υποδομών και Μεταφορών για τα αδικήματα της ανθρωποκτονίας με ενδεχόμενο δόλο κατά συρροή και σωματικές βλάβες κατά συρροή, παράβασης καθήκοντος και διατάραξη ασφάλειας συγκοινωνιών.
Στο πόρισμα του ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ εντοπίζονται ποινικές ευθύνες και για τον Χρήστο Τριαντόπουλο αναφορικά με το μπάζωμα του τόπου της τραγωδίας, καθώς εντοπίζονται ενδείξεις τέλεσης παράβασης καθήκοντος και αλλοίωση τόπου δυστυχήματος.
Η αξιωματική αντιπολίτευση ζητά επίσης τη διερεύνηση των Μιχάλη Χρυσοχοΐδη, Χρήστου Σπίρτζη και Κώστα Καραμανλή για τη μη υλοποίηση της σύμβασης 717. Επιπλέον, ο ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ ζητά η Επιτροπή να ψηφίσει ομόφωνη ερμηνευτική δήλωση, η οποία θα επισημαίνει ότι η «παράλειψη εκτέλεσης οφειλόμενης νόμιμης ενέργειας» δεν συμπεριλαμβάνεται στο πλαίσιο άσκησης των υπουργικών καθηκόντων, γεγονός που δεν θα ενεργοποιήσει τις διαδικασίες που προβλέπονται στο άρθρο 86 του Συντάγματος, οδηγώντας τον πρώην υπουργό Μεταφορών στη Δικαιοσύνη με απλή άρση ασυλίας. Κάτι που ζητά και το ψήφισμα της Μαρίας Καρυστιανού με τις σχεδόν 1,5 εκατομμύριο υπογραφές.
Τι αναφέρουν τα άλλα κόμματα – η διαδικασία
Η σημερινή συνεδρίαση θα αρχίσει με τοποθετήσεις των εισηγητών των κομμάτων, ενώ αναμένεται να λάβουν το λόγο οι αρχηγοί των κομμάτων της αντιπολίτευσης.
Στο ίδιο πόρισμα έχουν κατατεθεί οι γνώμες της υπόλοιπης αντιπολίτευσης, με το ΠΑΣΟΚ-Κίνημα Αλλαγής να κάνει λόγο για απόπειρα κυβερνητικής συγκάλυψης των ευθυνών για τα Τέμπη, το ΚΚΕ να σημειώνει πολιτικές και ποινικές ευθύνες στους αρμόδιους υπουργούς από το 2010 και μετά, την Ελληνική Λύση να ζητά την παραπομπή των υπουργών Μεταφορών από το 2012 και μετά, τη Νέα Αριστερά να προτείνει την περαιτέρω διερεύνηση με τη σύσταση προανακριτικής επιτροπής, την ΚΟ Σπαρτιάτες να καταγράφει ως αυτονόητη την καταρχήν αρμοδιότητα των Δικαστικών Αρχών, και την ΚΟ Νίκη να αποδίδει ευθύνες στον πρωθυπουργό και τους συναρμόδιους υπουργούς 2009-2023. Η Πλεύση Ελευθερίας, που δεν κατέθεσε πρόταση πορίσματος, ανέφερε διά της προέδρου της Ζ. Κωνσταντοπούλου ότι υπήρξε συγκάλυψη του εγκλήματος των Τεμπών, με εντολή της κυβέρνησης.
Ευρωκοινοβούλιο: πρόσβαση σε έγγραφα, εκθέσεις, πορίσματα
Τη Δευτέρα, η Μαρία Καρυστιανού, όρθια, μέσα σε μια κατάμεστη αίθουσα του ευρωκοινοβουλίου, περιέγραψε την οδύνη των συγγενών των θυμάτων. Ζήτησε στήριξη στις προσπάθειες για αλλαγή του νόμου περί ευθύνης υπουργών, μίλησε για κυβερνητική εντολή συγκάλυψης και παραβίαση αρχών του Κράτους Δικαίου και όταν ολοκλήρωσε την ομιλία της, οι ευρωβουλευτές ξέσπασαν σε δυνατά χειροκροτήματα.
Οι ευρωβουλευτές της Επιτροπής αποφάσισαν να δώσουν το «πράσινο φως» σε όλα τα αιτήματα που έθεσε ο Σύλλογος Θυμάτων Τεμπών. Επομένως, το Ευρωκοινοβούλιο με την απόφαση να κρατήσει ανοιχτή την αναφορά θα συνεχίσει να παρακολουθεί στενά την υπόθεση και με τον θεσμικό του ρόλο θα μπορεί να έχει πρόσβαση σε έγγραφα, εκθέσεις, πορίσματα και ότι άλλο φανεί χρήσιμο στην πορεία των ερευνών.
«Να λάμψει η αλήθεια» κάλεσε η Ευρωκοινοβουλευτική Ομάδα του ΚΚΕ στην παρέμβαση στη συζήτηση της Επιτροπής Αναφορών (PETI) του Ευρωκοινοβουλίου στις Βρυξέλλες σχετικά με την αναφορά του «Συλλόγου Πληγέντων του δυστυχήματος των Τεμπών».
Ο ευρωβουλευτής του κόμματος Λευτέρης Νικολάου – Αλαβάνος εξέφρασε τη στήριξη του στις οικογένειες των θυμάτων ζητώντας να μείνει ανοιχτή η αναφορά προς παρακολούθηση και απαίτησε «να μην υπάρξει καμία συγκάλυψη στο έγκλημα, ώστε να αποδοθούν οι πολιτικές και ποινικές ευθύνες».
Τέμπη: Η επικοινωνιακή διαχείριση τις πρώτες ώρες κατέστρεψε στοιχεία
Σύμφωνα με ρεπορτάζ της εφημερίδας ΤΟ ΒΗΜΑ, οι αναφορές αξιωματικών της ΕΛ.ΑΣ. και της Πυροσβεστικής, όπως και υπηρεσιακών παραγόντων, η περίεργη δημιουργία και διαρροή ψηφιακών αρχείων με τα ντοκουμέντα της τραγωδίας των Τεμπών, οι επίσημες απαντήσεις της λεωφόρου Κατεχάκη, αλλά και μια σειρά εγγράφων δίνουν ενδείξεις κεντρικής «επικοινωνιακής διαχείρισης» τις πρώτες ώρες του δυστυχήματος, οι οποίες οδήγησαν σε εξάλειψη κρίσιμων στοιχείων.
Στόχος των παραπάνω, δε, ήταν πιθανώς το να περιοριστεί ο επικοινωνιακός αντίκτυπος για τις «συνολικές ευθύνες της τραγωδίας» και – εν όψει των αναμενόμενων τότε εκλογών –να μην υπάρχουν ορατές εικόνες από τα συντρίμμια του δυστυχήματος, οι οποίες δημιουργούσαν, με τις συνεχείς αναμεταδόσεις τους, ιδιαίτερη φόρτιση στην κοινή γνώμη.
Παράλληλα, φαίνεται ότι ζητούμενο ήταν το να παρουσιαστούν με συνοπτικές διαδικασίες τα αποσπάσματα των συνομιλιών που οδηγούσαν στο συμπέρασμα του ανθρώπινου λάθους, στις ευθύνες του σταθμάρχη και όχι στις συνολικές παραλείψεις. Το ηχητικό αυτό υλικό, δε, διέρρευσε πριν ακόμη παραδοθεί – όπως προκύπτει από τα έγγραφα που παρουσιάζονται σήμερα – στην ΕΛ.ΑΣ. και σε δικαστικούς λειτουργούς.
Με πληροφορίες από ΑΠΕ