ΑΝΑΞΙΟΠΙΣΤΑ ΤΑ ΜΜΕ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ – ΣΤΟΝ «ΠΑΤΟ» ΤΗΣ ΛΙΣΤΑΣ ΜΑΖΙ ΜΕ ΤΗΝ ΟΥΓΓΑΡΙΑ ΤΟΥ ΟΡΜΠΑΝ

Στα τάρταρα για ακόμα μια φορά η Ελλάδα, όσον αφορά την γενική εμπιστοσύνη των πολιτών στα μέσα μαζικής ενημέρωσης. Συγκέντρωσε τη χαμηλότερη βαθμολογία εμπιστοσύνης των ΜΜΕ στην ετήσια έκθεση του Ινστιτούτου Reuters, μαζί με την Ουγγαρία.

Ειδικότερα σύμφωνα με την έκθεση Digital News Report 2024 του ινστιτούτου του Reuters για τη μελέτη της δημοσιογραφίας, μόλις το 23% στην Ελλάδα και την Ουγγαρία,  εμπιστεύεται τις περισσότερες ειδήσεις, τις περισσότερες φορές, με τις δύο χώρες να καταγράφουν τα χαμηλότερα ποσοστά.

Η εμπιστοσύνη στις ειδήσεις (40%) παρέμεινε σταθερή τον τελευταίο χρόνο, αλλά εξακολουθεί να είναι τέσσερις βαθμούς χαμηλότερα συνολικά από ό, τι ήταν στο αποκορύφωμα της πανδημίας του κορωνοϊού. Η Φινλανδία παραμένει η χώρα με τα υψηλότερα επίπεδα συνολικής εμπιστοσύνης (69%), ενώ η Ελλάδα (23%) και η Ουγγαρία (23%) έχουν τα χαμηλότερα επίπεδα, εν μέσω ανησυχιών για αδικαιολόγητη πολιτική και επιχειρηματική επιρροή στα μέσα ενημέρωσης, αναφέρεται χαρακτηριστικά στην έκθεση.

Η ελληνική αγορά μέσων ενημέρωσης χαρακτηρίζεται από υψηλό βαθμό συγκέντρωσης των μέσων ενημέρωσης, υψηλή χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης για ειδήσεις και τη χαμηλότερη εμπιστοσύνη στις ειδήσεις μεταξύ των 47 χωρών, λόγω της πολιτικής πόλωσης και των ανησυχιών για αθέμιτη επιρροή από πολιτικούς και ισχυρούς επιχειρηματίες.

Όπως επισημαίνεται, μεταξύ άλλων, για την Ελλάδα η ελληνική αγορά ΜΜΕ χαρακτηρίζεται από τον υψηλό βαθμό συγκέντρωσης των media σε λίγους επιχειρηματίες, από τον κατακερματισμό των ψηφιακών μέσων, την υψηλή χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης και την χαμηλή εμπιστοσύνη λόγω της πολιτικής πόλωσης και των ανησυχιών του κοινού για την αθέμιτη επιρροή στα μέσα μαζικής ενημέρωσης από πολιτικούς και ισχυρούς επιχειρηματίες.

Στην έρευνα σχολιάζεται αρνητικά το πώς διορίστηκε το νέο ΔΣ του ΕΣΡ εν μέσω πολιτικών αντιπαραθέσεων αλλά και η γενικότερη ανεξαρτησία των Αρχών.

Όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά «το συμβούλιο της ανεξάρτητης ρυθμιστικής αρχής ραδιοτηλεοπτικών εκπομπών, του Εθνικού Συμβουλίου Ραδιοφωνίας και Τηλεόρασης, αντικαταστάθηκε τον Σεπτέμβριο του 2023. Ο διορισμός του νέου συμβουλίου δεν ήταν αποτέλεσμα συνήθους διαβούλευσης και συμβιβασμού μεταξύ των πολιτικών κομμάτων. Μόλις τρεις εβδομάδες πριν από την ψηφοφορία, ο πρόεδρος της ελληνικής Βουλής διεύρυνε τα μέλη της κυβερνητικής ομάδας της Βουλής που αποφασίζει ποιος διορίζεται σε ανεξάρτητες αρχές. 

Το Reuters σημειώνει πως το Facebook στην Ελλάδα χρησιμοποιείται κατά κύριο λόγο για “αλίευση” ειδήσεων από το 44% των Ελλήνων, ποσοστό πολύ μικρότερο σε σχέση με το 68% του 2016. Παράλληλα το Instagram και το TikTok αυξάνουν την χρήση τους ως προς την ενημέρωση σε ποσοστά της τάξης του 20% και 14% αντιστοίχως, κυρίως ανάμεσα στα πιο νεαρά κοινά. Παράλληλα, οι Έλληνες εκδότες προσπαθούν να προσελκύσουν μεγάλο κοινό μέσα από αυτές τις πλατφόρμες που ακόμη “κυριαρχούνται” από social media influencers και μικρομεσαία εμπορικά brands.

Ως προς τη χρήση των Social Media, στην Ελλάδα το Facebook παραμένει στην πρώτη θέση με 64% και το YouTube στη δεύτερη με 62%.