To ‘Dear God, the Parthenon is still broken’, το πρώτο φωτογραφικό εγχείρημα του διεθνώς αναγνωρισμένου σκηνοθέτη, κυκλοφορεί σύντομα από τον εκδοτικό οίκο Void με την προπώληση να έχει ξεκινήσει.
Με τις λήψεις να έχουν τραβηχτεί στα γυρίσματα της τελευταίας του ταινίας ‘Poor Things’ στη Βουδαπέστη, οι φωτογραφίες του βιβλίου συνθέτουν έναν παράλληλο κόσμο, αποκομμένο από τον τόπο και τον χρόνο. Οι εικόνες, αιωρούμενες ανάμεσα στο άσπρο, το μαύρο και το χρώμα, υφαίνουν μια ονειρική ατμόσφαιρα που ακροβατεί ανάμεσα στο παρόν και το παρελθόν, ενώ πολλαπλά επίπεδα πραγματικότητας και φαντασίας ξεδιπλώνονται σταδιακά στα μάτια του θεατή.
Η ταινία, τοποθετημένη στα τέλη του 19ου αιώνα, εκτυλίσσεται εν πλω αλλά και σε διάφορες πόλεις -συμπεριλαμβανομένου του Λονδίνου, της Λισαβόνας και της Μασσαλίας-, με όλες τις τις τοποθεσίες να έχουν αναδημιουργηθεί σε στούντιο στη Βουδαπέστη. Οι χαρακτήρες που κατοικούν τους φανταστικούς αυτούς κόσμους πλαισιώνονται από οθόνες, σκαλωσιές, εξέδρες, φώτα και τα μέλη του συνεργείου. Ο Λάνθιμος ανοίγει συνειδητά το κάδρο, ώστε να αποκαλύψει την πολυδιάστατη γοητεία της δημιουργίας και να αναδείξει μια νέα ιστορία μέσα στην ιστορία. Με έμπνευση από αυτή την προσέγγιση του δημιουργού, η έκδοση ακολουθεί τη λογική των αναδιπλώσεων (foldouts), όπου το περιφερειακό φόντο αποκαλύπτεται μέσα από τους χαρακτήρες και δημιουργώντας ένα νέο βιβλίο μέσα στο βιβλίο.
«Η δημιουργική συνενοχή που έχω με την Emma λειτούργησε ως κινητήριος δύναμη για αυτό το εγχείρημα. Ο ένας παρακινούσε τον άλλον, όσο κουρασμένοι κι αν ήμασταν μετά από μια εξαντλητική ημέρα γυρισμάτων, για να εμφανίσουμε τα αρνητικά τα βράδια… Ήλπιζα ότι θα καταφέρω να έχω αρκετές αξιόλογες φωτογραφίες ώστε να δημιουργήσω ένα βιβλίο με αυτές – ένα έργο που θα μπορούσε είναι αυθύπαρκτο, ανεξάρτητο από την ταινία. Δεν ήξερα αν το πείραμα είχε επιτύχει, μέχρι που είδαμε τα πρώτα δοκιμαστικά τυπώματα και τη σύνθεσή τους σε μορφή βιβλίου», δηλώνει ο Γιώργος Λάνθιμος.
«Μια μέρα ρώτησα αν μπορούσα να προσπαθήσω να εμφανίσω μερικά αρνητικά στο μικρό αντίσκηνο που είχε στήσει ο Γιώργος, μετά προχώρησα στα χημικά και τελικά με έπιασε εμμονή. Η συγκέντρωση που απαιτεί αυτή η διαδικασία, που φτάνει σε μορφή υψηλού διαλογισμού, ήταν πολύ ιδιαίτερη: πρέπει να διατηρείς τον έλεγχο, δεν θέλεις να χαλάσεις τις φωτογραφίες, και μπορεί να είναι μόνο φωτογραφίες, αλλά είναι οι δικές του εικόνες, η δική του τέχνη, όχι η δική μου.
Θυμάμαι μια φορά ότι έκοψα πολύ χαμηλά κατά λάθος ένα όμορφο πορτρέτο στο στάδιο του στεγνώματος και μέχρι σήμερα βλέπω τα σημάδια από αυτό. Ή όταν δεν τοποθέτησα σωστά το φιλμ με αποτέλεσμα μερικές φωτογραφίες να βγουν με μία μαύρη μπάρα, πάχους μερικών εκατοστών. Εστιάζω φυσικά σε αυτά γιατί ήταν λάθη. Είναι όμως μια στιγμιαία υπενθύμιση ότι όλα – φωτογραφίες, ταινίες, ζωή – είναι γεμάτα σφάλματα και ανθρώπινα λάθη που μπορεί επίσης να καταλήξουν σε κάτι πολύ όμορφο και ζωντανό.» Emma Stone
Ο τίτλος του βιβλίου ‘Dear God, the Parthenon is still broken’ προέρχεται από μια καρτ ποστάλ που ο χαρακτήρας της Bella Baxter προοριζόταν να στείλει στον πατέρα της, God, από την Αθήνα. Η σκηνή δεν συμπεριλήφθηκε στην τελική εκδοχή της ταινίας, αλλά έδωσε τον τίτλο στο βιβλίο, το οποίο ξεκινά με ένα αδημοσίευτο ποίημα της Patti Smith, εμπνευσμένο από το ‘Poor Things’.